Billedkunst

Hjælp - Marilyn af Andy Warhol

22. september 2013 af isabel11 (Slettet)

Hej, jeg skal lave et billedanalyse af et af Andy Warhol's billeder af Marilyn Monroe, men kan ikke finde kompostionen. nogle der kan hjælpe - Tak!

Dette er billedet:

https://www.google.dk/search?hl=da&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1366&bih=712&q=marilyn+andy+warhol&oq=marilyn+and&gs_l=img.3.0.0i19l10.708.6771.0.8502.11.9.0.2.2.0.96.660.9.9.0....0...1ac.1.27.img..0.11.692.R0fAVVE6R2E#facrc=_&imgdii=_&imgrc=iP_4dK5wT4GQeM%3A%3B2JM06Zjt_HiJ7M%3Bhttp%253A%252F%252Fsuperflygallery.com%252Fwp-content%252Fuploads%252F2008%252F05%252Fturquoise-marilyn_andy-warhol.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fsuperflygallery.com%252Fturquoise-marilyn-1964-by-andy-warhol%252F%3B968%3B967


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. september 2013 af 123434

Det her er vel komposition

"Symmetri[redigér]

Den enkleste måde at komponere et billede på er ved at opretholde symmetri, så forskellige elementer arrangeres regelmæssigt, måske endda som spejlbilleder, så de balancerer i forhold til hinanden. En symmetrisk komposition giver ofte et statisk indtryk.

Linjer[redigér]

Linjer i et billede kan udnyttes, så de leder øjet til motivet, eller så de giver en fornemmelse for perspektiv. En dramatisk udnyttelse af linjer i et billede kunne være mange rette linjer, der alle forsvinder i et enkelt punkt og derved giver en kraftig følelse af perspektiv og måske ligefrem fart. En anden klassisk udnyttelse af linjer kunne være S-kurven, der ofte giver et roligt, harmonisk indtryk. En god linje kunne også være en streg lige igennem billedet, som giver et meget dramatisk udtryk.

Det gyldne snit[redigér]

En klassisk måde at opnå harmoni i et billede på er ved at placere vigtige elementer i det gyldne snit. Det er således normalt ikke en god ide f.eks. at lade horisontlinjen ligge præcist midt i billedet. Men flyttes horisonten i stedet op eller ned, så den ligger i det gyldne snit, giver det ofte en harmonisk komposition.

Tredjereglen[redigér]

Tredjereglen er hjælpelinjer, er en tilnærmelse af det gyldne snit, som ofte benyttes af billedkunstnere. Målet er at holde tilskuerens og interessante områder (fx horisonten) ude af billedets centrum. Dette opnås ved at placere det interessante område i nærheden af en af de linjer, som deler billedet i tre lige store kolonner og rækker. Ideelt set skal det interessante område placeres i nærheden af, hvor disse linjer krydser hinanden.

Diagonalakser og midterakser[redigér]

Elementer placeret centralt omkring midteraksen vil fange øjet hurtigt. Derfor placeres ofte vigtige elementer her. Elementer placeret på diagonalakserne giver liv og bevægelse i billedet. Specielt elementer placeret på diagonalaksen fra øverste venstre hjørne til nederste højre hjørne virker stærkt som ledetråd for øjet, da vi i den vestlige kultur er vant til at læse fra venstre mod højre.

Højre- og venstrekomposition[redigér]

Elementer placeret i venstre side af billedet vil virke harmoniske – også selvom der ikke er et element til modvægt i højre side. Modsat vil et element placeret i højre side af billedet uden modvægt i venstre side virke, som om det "vælter" hele billedet. Dette kan naturligvis udnyttes bevidst til at skabe bevægelse i billedet og dramatiske effekter.

Cirkelkomposition[redigér]

En cirkelkomposition giver harmoni og ro til et billede. Cirkelkompositionen er også god til at lede øjet rundt til de forskellige elementer i et billede.

Trekantkomposition[redigér]

En trekantkomposition giver stilstand og ro til et billede – i hvert fald så længe trekanten står på en af fladerne. En trekant på spidsen giver til gengæld bevægelse og dramatik..

Farver[redigér]

Harmoni i billedkomposition handler også om brug af farver, lys og skygge – komplementærfarver giver f.eks. voldsomme kontraster, der kan bruges, hvis et lille element skal afbalanceres i forhold til et større element. En kraftig farve i et lille område er yderst effektivt til at skabe opmærksomhed omkring et motiv.

Indramning[redigér]

En anden måde at skabe fokus omkring motivet og samtidig opnå ro er at lade et element indramme resten af billedets motiv.

De fleste billeder har kompositioner, hvor flere kompositionsregler er fulgt samtidig. Billedet af P.S. Krøyer med parret og hunden på stranden er således et eksempel på et billede, hvor den ustabile højrekomposition er brugt. Men Krøyer har brugt andre tricks for at holde beskueren inde for rammen trods denne komposition. Billedet følger f.eks. tredjereglen, hvor parrets hoveder findes i det øverste højre knudepunkt, og hundens hoved findes i det nederste højre knudepunkt. Knudepunkterne hjælper øjnene til at stoppe op, og månens lyse stribe i vandet leder beskueren tilbage i billedet. Horisontlinjen, der også ligger tæt på hjælpelinjen, leder øjet tilbage til parrets ansigter. På denne måde bruger Krøyer en dramatisk komposition, men balancerer den ved hjælp af andre kompositionsregler, så billedet alligevel virker harmonisk."


Svar #2
22. september 2013 af isabel11 (Slettet)

Jeg ved godt hvad en komposition er. Kan ikke finde det når det gælder det billede ^


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. september 2013 af 123434

Linjerne er horisontale.

Damerne(Marilyn) er placeret i forgrunden.

Normalperspektiv

osv.


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. oktober 2013 af geeksoceity (Slettet)

Der er også additiv komposition. Det er når der er flere motiver lagt oven på hinanden :)


Skriv et svar til: Hjælp - Marilyn af Andy Warhol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.