Afsætning

Konkurrentanalyse

02. november 2005 af Chick (Slettet)
Hvad skal der til når man skal gennemføre en konkurrentanalyse?

Jeg har ekstremt svært ved afsætning, så hvis der er nogen der har en god måde at gennemføre en sådan analyse på og evt. et skema over hvordan I gør, vil jeg være meget taknemmelig!

Brugbart svar (2)

Svar #1
02. november 2005 af MissyE (Slettet)

Noget tid siden jeg har haft afsætning, men kan du/I ikke lave en SWOT-analyse af konkurrenten?

Går ud fra du kender den...

Svar #2
02. november 2005 af Chick (Slettet)

Tjo.. kan man jo godt.. synes bare altid at det virker nemt, men når man så går i dybden med det, bliver det svært.
Savner en eller anden rækkefølge at gøre de forskellige analyser i..

eks.
skydeskivemodellen
konkurrenternes målsætning
konkurrenternes markedsføring
o.s.v.

men hvis man skal gøre sådan med alle konkurrenterne, bliver det "lille" spørgsmål jo meget omfattende?..
Eller det skal den måske være??

Brugbart svar (2)

Svar #3
03. februar 2006 af Zupermarie (Slettet)

Du skal forestille dig konkurrenten som en person. Så skal du spørge dig selv om hvad han kan og vil gøre. Se på deres markedsandel (Evt. boston), priskrydselastitet, SWOT, hvilke parametre han kører på osv.

Brugbart svar (2)

Svar #4
10. december 2009 af Muffi18 (Slettet)

Sådan her laver jeg en konkurrentanalyse:

Hvis du kender Porter five forces - så er det punkt du skal ind og beskrive: "Rivaliseringen mellem de eksisterende udbydere på markedet". Dette betyder (Konkurrencen mellem de nuværende udbydere på markedet)

Først går du ind og beskriver konkurrenceformen i den branchen din virksomhed er i. Dette kan f.eks. være tøjbranchen, hvor konkurrenceformen er Monopolitisk konkurrence, idet er et marked med utrolig mange udbydere. Derefter kan du f.eks. gå ind og se på hvilket marked det er. For tøjbranchen er dette heterogent marked, idet det er et marked med præferencer.

Det du så primært skal fokusere på er din virksomheds anvendelse af de 4 p'er. Samt konkurrenternes anvendelse af de 4 p'er.. Dermed går du ind og sammenligner, og ser hvad din virksomhed gør for at differentiere sig fra sine konkurrenter..


Brugbart svar (2)

Svar #5
10. februar 2011 af Heltberg (Slettet)

 Du kunne også tag og kigge på konkurrentanalysen? Altså den rammer meget godt det spørgsmål du har stillet, men ellers det samme som Muffi 18 - du kan jo selvfølgelig altid tilføje flere modeller, f.eks. konkurrencemæssig position :D 


Brugbart svar (3)

Svar #6
10. februar 2011 af Heltberg (Slettet)

 Tilføjelse med hensyn til konkurrentanalysen : 

Elementer :

konkurrentidentifikation - hvem, hvilken præferencegrad, størrelse osv. 

Konkurrents mål og ide - deres profit, markedsandel

Konkurrenternes strategi og markedsføring - hvilke parametre bruges der og hvad bruger de De 4 p'er 

konkurrents svage og stærke sider - analysere det 

konkurrentreaktion - hvordan reagere virksomhederne på virksomhedens ændringer

Det kunne man godt tage med hvis man ønsker. 


Brugbart svar (3)

Svar #7
05. maj 2012 af hjælpmig! (Slettet)

Hej,

 

Jeg har lidt svært ved konkurrentanalyser. Jeg skal selv lave en. Når man skal lave sådan en analyse kan man så godt vælge et af ens virksomheds konkurrenter og analysere denne konkurrent, dennes reaktionsmønster osv. eller skal man analysere flere konkurrenter? Dvs. er det nok bare at analysere 1 konkurrent eller hvad?

 

Mange tak på forhånd!


Skriv et svar til: Konkurrentanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.