Afsætning

bred og snæver konkurrence

05. november 2010 af ca0407 (Slettet)

jeg sidder med en afsætningsopgave, og skal redegøre for begreberne bred og snæver konkurrence, jeg ved godt hvad de forskellige indebærer, men har lidt svært ved at sætte ord på det. nogle der kan hjælpe? tak :-) 


Brugbart svar (3)

Svar #1
08. november 2010 af Guspastallas (Slettet)

Hej.

Hvis vi tager biler som eksempel:

Snæver konkurrence: Her er Ferrari i konkurrence med andre luksussportsvogne, f.eks. Bugatti, Aston Martin, Porsche, o.lign. Her kæmper Ferrari med andre som laver produkter som minder meget om de de selv laver: dyre sportsvogne.

Snæver konkurrence = Konkurrence mellem produkter som dækker samme behov og er henvendt til den samme målgruppe.

Bred konkurrence: Her er Ferrari i konkurrence med alle bilmærker (Toyota, Mercedes, BMW, Mazda osv.) samt i konkurrence med andre meget luksusprægede produkter, f.eks. en lystbåd. Dvs. at Ferrari kæmper om mod mange andre konkurrenter inden for andre kategorier af produkter.

Bred konkurrence = Konkurrence mellem produkter som dækker samme behov på forskellig vis.

Håber det er nemmere at forstå :-)

Mvh

Rasmus

For mere inspiration om marketing, branding og kommunikation besøg min blog: Grønbech's Marketingblog


Brugbart svar (2)

Svar #2
11. november 2010 af opposed (Slettet)

Som supplering til Rasmus, vil jeg lige indvende, at bred konkurrence rent faktisk er virksomhedens konkurrence mod alle andre virksomheder, i og med, det i sidste ende er en kamp om forbrugernes rådighedsbeløb. Men det er et spørgsmål, om hvorvidt virksomheden vurderer det som relevant, at betragte alle andre virksomheder som konkurrenter.


Brugbart svar (2)

Svar #3
11. november 2010 af Guspastallas (Slettet)

@ Opposed: Du har helt ret i at i bred konkurrence kan man se alle andre virksomheder som konkurrenter, men tvivlsomt hvor mange der vil gøre det. I teorien ja, men i praksis nej.

Det hænger desuden sammen med det marked virksomheden er på, b2b, b2c eller b2p. Der er ofte elementer som skiller sig anderledes ud alt efter hvilket marked man befinder sig på; offentlig, business eller til private marked.

- Rasmus

For mere inspiration om marketing, branding og kommunikation besøg min blog: Grønbech's Marketingblog


Brugbart svar (2)

Svar #4
12. november 2010 af opposed (Slettet)

Men i lyset af hun skal redegøre for begreberne, er det formentlig væsentlig, at gøre opmærksom på det. Men Rasmus - du har ret!


Skriv et svar til: bred og snæver konkurrence

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.