Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Er dette snyd?

11. december 2010 af loveyouhey (Slettet) - Niveau: A-niveau

 er det snyd at finde en identisk SRP på nettet, tage hans ideer i forbindelse med f.eks. analysen og så omformulere hele lortet?

Jeg er i den situation, at jeg skal analysere en roman, men har svært ved at gøre det. Jeg har fundet en opgave på nettet hvori personen analysere den rigtig godt. Men kan jeg bare omformulere det han har skrevet med mine egne ord? Og er det i orden at bruge de samme citathenvisninger som han gør fra bogen?


Brugbart svar (2)

Svar #1
11. december 2010 af Andersen11 (Slettet)

Når du skriver en besvarelse af en matematikopgave af fra sidemanden, kalder du så også det for en "omformulering"? Din version af omformulering er vist et pænere ord for plagiat. Vær også opmærksom på, at din lærer også har adgang til nettet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. december 2010 af BelleCanto (Slettet)

Ja, det er snyd


Svar #3
11. december 2010 af loveyouhey (Slettet)

 Jamen så længe der ikke finder nogen form for afskrift sted overhovedet, så kan jeg ikke helt se hvorfor det er snyd? for så længe det ikke er PRÆCIST identisk med noget andet, så kan lære/censor vel ikke argumentere/bevise, at det er snyd?


Brugbart svar (2)

Svar #4
11. december 2010 af BelleCanto (Slettet)

du har stadig ikke analyseret opgaven selv, du har fået "inspiration" fra en anden opgave, og det betragtes som snyd. Du skal selv bruge hjernen og lave din opgave selv, det vil altså sige ingen omformulering. Din lærer kan stadig forbinde det som plagiat hvis du bruger præcis samme kildehenvisninger. Jeg kender godt til følelsen, men tro mig, hvis du bare selv sidder og koncentrerer dig kan du klare det, og så lærer du også langt mere :) Hvis læreren ikke finder ud af det, går det bare ud over dig selv til sidst, da du ikke lærer at analysere selv.


Svar #5
11. december 2010 af loveyouhey (Slettet)

 Jeg laver skam også min srp selv. problemet er bare at jeg har problemer med min analysedel. og jeg kan ikke se hvad studieportalen, studienet osv er til for, hvis ikke man må hente inspiration og derefter omformulere det over i sin egen opgave?


Brugbart svar (2)

Svar #6
11. december 2010 af BelleCanto (Slettet)

Studieportalen er her til at hjælpe nuværende studerende og elever. Det er ikke til snyd og plagiat - du vil omformulere = snyd. Dine intentioner er på ingen måde inspiration. Hvis du har problemer med analysedelen kan du bruge dette fora til at bede om hjælp til de dele du ikke selv forstår. Lav det du kan og få hjælp hen ad vejen. Nu spurgte du selv, om det du ville gøre var snyd, og vi gav dig svaret. JA det er snyd :)


Svar #7
11. december 2010 af loveyouhey (Slettet)

 hvis du læser en andens opgave og finder et afsnit hvor vedkommende kommer ind på fortolkningen og tænker: det er godt! - og derefter skriver med dine HELT egne ord fortolkningen ned i dit dokument uden nogen form for afskrift overhovedet, hvordan kan det så være SNYD?

Det kan jo aldrig bevises at jeg har brugt den pågældende opgave som hjælp!?


Brugbart svar (1)

Svar #8
11. december 2010 af BelleCanto (Slettet)

fordi du ikke selv har analyseret opgaven for at komme med din EGEN fortolkning, selvfølgelig er det snyd hvis du omformulere en andens fortolkning!! Du snyder kun dig selv, men hvis du ikke vil acceptere de svar der bliver givet til dig herinde, forstår jeg ærligt talt ikke hvorfor du overhovedet opretter spørgsmålet.


Brugbart svar (1)

Svar #9
11. december 2010 af BelleCanto (Slettet)

og HVIS censor og lærer finder ud af at du har napset fortolkningen og kilderne fra nettet bliver det ikke kun stemplet som snyd, du får heller ikke din hue. Men hvis du tør at løbe risikoen så gør det, det er bare MEGET dumt, men hvad rager det mig


Brugbart svar (3)

Svar #10
11. december 2010 af Andersen11 (Slettet)

#7

Det ville måske være i orden, hvis du så angav den anden opgave som en kilde i din analyse. Derved kan en uvildig læser selv vurdere, hvad der er dit eget bidrag til redegørelsen. Men er man vidende om, at man løfter en andens tekst for at udgive det som sit eget værk, også selv om man ændrer et komma her og et par ord der, så gør man sig skyldig i snyd og plagiat.


Svar #11
11. december 2010 af loveyouhey (Slettet)

Jeg spørg sådan set bare ind til dit svar fordi jeg har brug for uddybning. Jeg har svært ved at se ideen med alle de opgaver der ligger her på siden, hvis ikke man må tage inspirationen med over i sin egen opgave. og desuden forstår jeg heller ikke at du kan være så sikker i alt det her?


Brugbart svar (6)

Svar #12
11. december 2010 af BelleCanto (Slettet)

Inspiration og snyd er 2 forskellige ting, som jeg har forklaret hvorfor i et tidligere indlæg. Opgaverne her kan bruges til eksempelvis forståelse af et stof eller emne, men ikke til snyd. Hvorfor forstår du ikke at jeg kan være så sikker i det her? 3 år på HTX så jeg folk blive taget for plagiat og snyd, yderligere lærte vi forskellen mellem inspiration og plagiat, derfor er jeg sikker i alt det her.


Brugbart svar (3)

Svar #13
11. december 2010 af Chammalia (Slettet)

 Hvis du har problemer med at starte på din analyse, så prøv med en analysemodel og begynd at arbejde dig ud fra den. Hvis du stadig slet ikke kan komme på noget, så kontakt dine vejledere og forklar om dit problem, så de kan give dig hjælp til selvhjælp angående din analyse del. 

Inspiration er, når du læser en andens opgave for at forstå bogen bedre og måske finde pointer, du ikke selv havde tænkt på. Med det i bagtanken, prøver man så at analysere teksten igen og sammenligne med sine egne holdninger og prøve, at finde citater der kan underbygge dette (altså ikke kopiere). Du bør ikke lave din egen analyse med en andens opgave ved siden af, men derimod med den andens opgave i bagtankerne. 

Det er det redegørende niveau, der er det 'afskrivende', hvori man omformulerer fakta fra bøger/internet og henviser til det. Analysedelen er ens egen fortolkning af noget, som man underbygger med citater. 


Brugbart svar (1)

Svar #14
11. december 2010 af Fourier (Slettet)

#0 Nu ved jeg ikke om du skal studere på universitetet, når du bliver færdig. Men gør du noget lignende dér, bliver du bortvist med det samme.  


Brugbart svar (1)

Svar #15
11. december 2010 af YoungSlowy (Slettet)

#0

Neutralt sagt:

Pas på du ikke gør det til en vane, ligesom nikotin i cigaretter, bliver "afhængig".

Dvs, hvis det jeg kom igennem det denne gang, så hvorfor ikke gøre det igen tanker, du ved...

Prøv så godt du kan, hellere få en lavere karakter end en højere, hvor man bare har omformuleret en anden persons værk.

Det tror jeg også stærkt på, at du inderst inde godt selv kan se, at det rent faktisk er snyd.


Brugbart svar (2)

Svar #16
13. december 2010 af edn (Slettet)

Det er ikke snyd! Det har min dansklærer sagt op til flere gange. Du må godt læse andres afleveringer som inspiration. Men at omformulere "hele lortet" som du skriver vil måske nok ikke være for smart. Læs det igennem og tag evt. noter - men lad være med at have samme opbygning osv. Og nogle gange ser to personer jo en tekst forskelligt. Hvis du bruger de samme citater er der intet selvstændigt over det og så vil det være snyd.

Faktisk skal du også henvise til opgaven i dine kilder - men det ville jeg ikke gøre.


Brugbart svar (1)

Svar #17
15. december 2010 af BareMig91 (Slettet)

Men hvordan kan lærerene finde ud af at man bruger opgaven? Har de en speciel søgemaskine der søger på om man har "snydt" og set noget på nettet? Hvordan finder de opgaverne når der er så mange på nettet? Tager de bare et par linjer af opgaven og smider det ind i google?


Brugbart svar (3)

Svar #18
15. december 2010 af BelleCanto (Slettet)

#17 jeps, det plejede vores lærere at gøre :) man skal ikke undervurdere dem.


Brugbart svar (0)

Svar #20
17. december 2010 af BareMig91 (Slettet)

Altså de har en speciel maskine til at søge snyd eller hvordan gør de? For hvis man omformulerer alt, kan de jo ikk se det er taget, eller hvad?


Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.