Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

ikke materiale nok til problemformulering SRP?

10. marts kl. 07:11 af angool
Hej SP,

Jeg skriver SRP i Bioteknologi og Spansk om kokain i colombia, hvor mit fokus ligger på oprindelige folk, der tygger på kokablade og pablo escobars kokaiinproduktion. Problemet er, at jeg i min problemformulering har angivet, at jeg vil redegøre for emner, som jeg umiddelbart ikke kan finde materiale/kilder på:

“Der ønskes en redegørelse af kokaplantens rolle hos Wiwa-folket, og udspringet af Pablo Escobars kokainproduktion herfra”

Jeg får først min rigtige problemformulering på mandag (11/3), men jeg er virkelig bange for at jeg skal bruge min SRP-skriveperiode bare på at finde kilder og litteratur fordi jeg dummede mig denne gang. Er det rigtigt, at mine vejledere retter den til, så den bliver realistisk ift. materiale eller overvejer de ikke det?


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts kl. 20:25 af Martin2Holte

Det eneste som Escobar har til fælles med wiwa folket er at de begge planter kokain. Wiwa folket havde respekt for planten og brugte den med omhu, Escobar raffinerede indholdsstofferne og maximerede profitten ved export. Og geografisk ligger Medellin 16 timer i bil eller mere fra wiwa folket. Måske er det derfor der ikke er meget materiale som belyser sammenhængen mellem Escobar og wiwa folket.

Svar #2
11. marts kl. 15:03 af angool

Det giver god mening, og tak for svaret. Nu har jeg fået opgivet min problemformulering, og det viser sig at mine lærere heldigvis fjernede den del. Jeg skal i stedet diskutere, hvordan de oprindelige folkestammer tygning på kokablade har haft indflydelse på Escobars kokainproduktion.


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. marts kl. 16:36 af Martin2Holte

Du kunne evt gør rede for de mellemliggende trin:

1) For flere tusind år siden begundte de oprindelige folkestammer at tygge kokablade for deres milde stimulerende effekter

2) Da europæerne ankom til Sydamerika, observerede de de indfødtes brug af kokablade og blev opmærksomme på deres stimulerende virkning.

3) i 1855 isolerede en tysker, Friedrich Gaedcke,  det aktive stof og kaldte det "Erythroxyline".

4) i 1860 forbedrede en anden tysk kemiker, Albert Niemann, ekstraktionsprocessen og gav det isolerede stof navnet "kokain".

5) Tilgængeligheden af det rene kokain førte til anvendelse i medicin og som et rusmiddel

6) Fra at være et lægemiddel og stimulant anvendt i mindre, kontrollerede doser blev kokain efterhånden misbrugt i langt større og mere skadelige mængder og der blev skabt stor efterspørgsel.

7) I 1970erne så Pablo Escobars det enorme profitpotentiale i kokainproduktion og handel, hvilket førte til en massiv udvidelse af kokadyrkning og kokainproduktion i Colombia.


Svar #4
14. marts kl. 10:15 af angool

Tusind tak for svaret!


Skriv et svar til: ikke materiale nok til problemformulering SRP?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.