Afsætning

Brancheanlayse/konkurrentanalyse

23. marts 2011 af --Mee (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal i min opgave lave en brancheanalyse/konkurrentanalyse - ja det er vel det samme!

Har tænkt mig at tage udgangspunkt i Porters five forces - men er der nogle der kan nævne andre modeller der ville være gode at medtage i analysen, for at gøre den mere faglig og dybdegående?


Brugbart svar (2)

Svar #1
23. marts 2011 af cmk (Slettet)

Hej.

Sidder med samme opgave lige pt. så følger lige med i din tråd.

Jeg tager også udgangspunkt i Porters.

Men ville egentlig også være interesseret i at tage andre med.


Brugbart svar (3)

Svar #2
25. marts 2011 af peekaboo666 (Slettet)

jeg ville råde jer til at blive i porters five forces (hvis man absolut vil kan man som alternativ bruge SWOT - da den både medtager interne og eksterne faktorer)

hvis det var min opgave ville jeg tage udgangspunkt i porters og efter følgende lave mit eget "matrix".. eks - lav et X/Y diagram hvor x er omsætning og Y er antal butikker (man kan selv vælge hhv x og Y faktoren alt efter hvad man prøver at illustrere) herefter vælger man et par direkte konkurrenter og et par sekundære og smider dem ind i diagrammet hvor de høre til herefter indsætter man sin egen virksomhed. man har dermed et klart overblik over hvordan ens egen virksomhed præstere i forhold til konkurrenterne. Simpelt - men effektivt

BONUS - her er lidt at huske på mht. porters:

Porter og især hans five forces har været udsat for en del kritik. grunden til dette er at modellen er blevet så populær at den nærmest anses for værende "alt sigende", dvs en eller anden form for vidunder model hvor alle svar findes. Der er dog en række problematikker forbundet med denne model, som det er vigtigt at holde for øje.

for det  første anses den for været "statisk" - dvs. at den kun giver et billede af hvordan situationen på markedet ser ud lige nu. som alle ved ændre alle markeder sig konstant og det tager denne model ikke højde for. 

for det andet - og nok vigtigst - giver modellen et indtryk af at alle 5 forces er lige relevante, ligegyldig hvilken branche man befinder sig i. dette er ikke korrekt - det er vigtigt at være realistisk omkring det marked man befinder sig på. f.eks. hvis man ser på markedet for strømper - der findes oceaner af producenter samtidig med at kundernes præferencer på strømper må anses for værende små (folk er ligeglade med mærket) derfor vil leverandørens "magt" ikke være særlig stor, da man hurtig kan finde et alternativ. 

på trods af alt dette er porters five forces en af de bedste modeller til at analyser branchen. det er bare vigtigt at man søger for at begrænse og definere hvilket marked man taler om. - f.eks. hvis man taler om telebranchen er det vigtigt at præcisere om der er tale om det danske, europæiske eller markedet for hele verden. ligeledes skal man tage stilling til om det er hele telebranchen eller kun for mobiltelefoni/fastnet osv.

når alt dette er gjort og porters er DONE, kan man gå videre med sit eget matrix.


Brugbart svar (2)

Svar #3
10. april 2011 af d0pin (Slettet)

 Vores lærer nævner altid skydeskivemodellen som et lille alternativ. Eller som brug ved siden af. :-)


Skriv et svar til: Brancheanlayse/konkurrentanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.