Søgning på: biologi pensum. Resultater: 9501 til 9520 af 11183
-
Hvordan er Bioteknologi?
ForumindlægHej. Jeg er nu næsten færdig med 9. Klasse, og har bestemt mig for at tage en STX. Jeg overvejer bioteknologi, fordi jeg synes lige netop denne del af biologien er utrolig spændende. Jeg har dog hørt talrige rygter om at bioteknologi skulle give lave karakterer på grund af det er et prøvefag, og... -
SRP HTX hjælp
ForumindlægHej jeg har købt SRP bogen. Går på HTX og vi har kun 1 uge at skrive SRP'en i. Jeg skriver i kemi og biologi. Starten af min problemformulering lyder sådan her: Giv en kemisk redegørelse for udvalgte hormonforstyrrende stoffer. Jeg sidder så og læser om fagenes metode, men undrer mig ove... -
BMR?
ForumindlægHjælp! :/ Jeg har denne her biologirapport for, hvor jeg bl.a. skal regne mit basalstofskifte ud! Da biologi ikke ligefrem er mit stjernefag, har jeg allerede ved første opgave brug for hjælp! :| Jeg skal altså have regnet BMR ud. Opgaven lyder sådan her: "For unge mennesker er BMR ca. 4KJ... -
studieretningsopgave
ForumindlægHej alle.... jeg har virkelig brug for hjælp til min studiretningsopgave. min lærer har sagt at man skal finde en som kan læse den igennem når man har skrevet den. Alle for min klasse har fundet nogen, men jeg har endnu ikke fundet nogen. jeg skal bara have en til at læse den igennem når jeg er f... -
Hjælp, det haster virkelig.. Omhandler om et forsøg kald spyt spalter stivelse..
ForumindlægHej! Nogle biologi genier tilstede? Jeg sidder her med en rapport, og jeg var syg da de lavede forsøget og kan bare ikke komme frem til hvordan at de har fået de resultater: Hvordan kan det være at ved 37 grader, så får man en gul farve når man tilsætter Lod-kaliumiodid-opløsning i et glas de... -
SRP - mikrobiologi
Forumindlæghej.. jeg er ved at skrive SRP i biologi om nogle af middelalderens sygdomme. om m. leprea står der: "Virulence factors include a waxy exterior coating, formed by the production of mycolic acids unique to mycobacterium". er det ikke noget med at den voksagtige ydre belægning øger b... -
Proteinsyntese
ForumindlægHej nogle der kan hjælpe mig med denne biologi opgave, da jeg synes proteinsyntesen er noget så svært.... Hvorledes er det kromosomstykke sammensat , der koder for polypeptidet met-glu-leu-tyr-his-lys ? Hvor sidder den triplet, som afslutter den nævnte polypeptidproduktionen, og hvorle... -
Syntetisering af histidin?????
ForumindlægHej jeg skriver studieretningsprojekt i Biologi (bl.a.) og jeg har fået stillet en opgave om ames test... mit prolem er bare at der står at der er sket en mutation hos salmonella-bakterierne så de ikke længere er i stand til at danne histidin pga. en punktmutation i baserækkefølgen GGG til GAG, o... -
Kapillærkraften
ForumindlægGodaften stupieportalen Jeg arbejder i Kemi/Biologi med vand en del af opgaven er at skrive om vand egenskaber og forklare dem. En af de egenskaber er kapillærkraften, sådan som jeg forstår det kan vand "klæbe" sig til siderne af et stof. Mit spørgsmål er så om det er fordi at d... -
Kulhydratstofskiftet
ForumindlægEr i gang med en biologi-aflevering, der handler om glykogen og energiomsætning og et af spørgsmålene lyder: Gør rede for den fysiologiske betydning af forskellene i kylhydratstofskiftet i leverceller og muskelceller. Det har noget at gøre med, at leverceller kan omdanne glukose-6-fosfat til gl... -
Mikroskopi af ovarium
ForumindlægHej gutter. Har svært ved et par spørgsmål til biologi, håber I vil hjælpe! :) 1) Hvordan kan det være, at der er flere follikler under samtidig modning i det undersøgte ovarium? 2) Hvordan kan det være, at der i snittet kan findes follikler med mere end ét æg? 3) Hvordan kan det være, a... -
DNA og kromosomer
ForumindlægHej! Jeg skriver studieretningsprojekt i bl.a. biologi og er lige nu igang med noget om DNA. Har jeg forstået det rigtigt hvis jeg siger at DNA'en og kromatiderne faktisk er det samme? Altså kromatiderne er jo "afstikkere" fra kromosomet når der skal dannes en ny celle. Altså er kr... -
Anbefaling af materiale?
ForumindlægSkal skrive projekt om "Hormoner & Adfærd", hvor planen var både at komme omkring mennesker og dyrs adfærd og hvordan adfærden blir påvirket af hormonerne... og hvordan hele hormonsystemet fungere i praksis... Nogen der kan anbefale nogle gode bøger om dette emne? Eller andet gavnligt ... -
Ecological imperialism
ForumindlægJeg skal skrive et AT-forløb om ecological imperialism, men jeg har utrolig svært ved at formulere en problemformulering, da jeg ikke har nogen kilde, som der kan analyseres - udover bogen "Ecological Imperialism" af Crosby. Bogen er meget objektiv, så det er svært at finde på en histor... -
Kommunikation - hvilke fag?
ForumindlægHar fået inspiration fra en veninde ang. overemnet kommunikation i fremtiden og jeg overvejer nu følgende problemstilling til AT13: Hvordan kan det være at flere og flere scorer over datingsider, når vi ved, at det biologisk set forholder sig sådan, at man tiltrækkes af duft og gener? Til dette... -
Mitose spørgsmål
ForumindlægHej alle sammen. Jeg sidder fast med disse spørgsmål i biologi, og håber nogle af jer kan hjælpe mig. 1) Lav en sandsynlig hypotese for, at der er så få celler der ses i metafase. 2) Hvor forekommer der mitoser hos mennesket? 3) På hvilken måde adskiller meiosen sig fra mitose? Jeg tror jeg ha... -
Bæredygtigt produktion - medicin i landbruget - eller andre emner
ForumindlægHar lige trukket emne i fysik/biologi/geografi eksamen, og fik emnet "bæredygtigt produktion". Jeg vil rigtig gerne skrive om medicin i landbruget, men det er jo lidt svært da det ikke ligefrem er bæredygtigt! Men er der nogen der kunne finde nogle problemstillinger til det alligevel? ... -
problemstillinger til AT om ID
ForumindlægHej alle mand.. Jeg skal skrive AT-opgave om Intelligent Design i religion og biologi..-endelig har jeg valgt! Men så er problemet lidt den her problemformulering! er der nogle der har nogle gode ideer? evt. ved en masse om dette emne? Mine egne 1. problemstillinger lyder ca. sådan: Hvordan udfor... -
DNA's funktion i cellen.
ForumindlægHej Jeg er lige pt igang med en biologi aflevering. Min lærer har givet os en "rapport vejledning", altså de ting han gerne vil have os ind på i rapporten. Han stiller så spørgsmålet "Hvilken funktion har DNA i cellen". Her tænker jeg så på de 2 delingsfaser, meiosen og mito... -
Det perfekte menneske - genmanipulation og kunstig befrugtning
ForumindlægHej! Jeg har valgt at skrive i biologi og samfundsfag, hvor overskriften/underemnet er noget i stil med indlæggets. Da jeg ikke har haft mulighed for at sætte mig ordentligt ind i emnet endnu, ville jeg lige spørge om, hvilken indgangsvinkel jeg skal bruge: genmanipulation eller kunstig befrug...
