Bioteknologi

Hvordan er Bioteknologi?

07. januar 2017 af NielsThoegersen - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg er nu næsten færdig med 9. Klasse, og har bestemt mig for at tage en STX. Jeg overvejer bioteknologi, fordi jeg synes lige netop denne del af biologien er utrolig spændende. Jeg har dog hørt talrige rygter om at bioteknologi skulle give lave karakterer på grund af det er et prøvefag, og at det ikke skulle være specielt sammehængende.

Jeg kunne rigtig gerne tænke mig at høre en personligt historie om hvad du synes om faget. Det ville gøre mig rigtig taknemmelig. :)

Tak på forhånd og fortsat god dag.

Hilsen Niels


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. januar 2017 af Skaljeglavedinelektier

Et fantastisk spændende fag. Min egen opfattelse er, at der var en del, der havde svært ved det, og som ikke fandt det super interessant, men vi var også en del som fandt det spændende og som fik gode karakterer. Jeg tror, din karakter vil komme til at afspejle din interesse for og engagement i faget. 

Man kan uden problemer få både 10 og 12. 


Svar #2
10. januar 2017 af NielsThoegersen

Tusin tak for svar - det er jeg utrolig taknemmelig for! Hvilket gymnaisum gik/går du på? :)

Og kunne du fortælle lidt nærmere om hvad i lærer/lærte om?

Tusin tak. :D


Svar #3
10. januar 2017 af NielsThoegersen

Jeg har bare lidt svært ved at finde informationer om det på nettet - det har måske noget at gøre med at det er så nyt


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. januar 2017 af EmilieLyng (Slettet)

Bioteknologifaget afhænger rigtig meget af ens engagement, som blev nævnt^! Så det er godt, at det første halve år i gymnasiet kun er en "prøveperiode" - så hvis du kan mærke, at det ikke er noget for dig, kan du altid skifte linje. Dog skal man læse op i nogle fag, hvis man skifter studieretning, men muligheden er der.
En anden god ting ved bioteknologi er (som jeg ikke ved om er på andre naturvidenskabelige retninger), at man kan vælge eks. spansk A eller fransk A, men vælge at afslutte det på B-niveau - det er altså rimelig specielt!

Btw hvad man lærer om: intro til cellen, DNA og genetik (arv, blodtyper bla.), fyrværkerikemi, kagekemi (mange beregninger (som i starten kan virke ret svære måske, men som man hurtigt lærer), fysiologi, sexologi, organisk kemi (carbon, alkoholer - navngivning af molekyler), syrer/baser, økologi, ligevægte og sodavand, ølbrygning, enzymer, alger (herindunder den meget komplicerede proces af fotosyntesen (den bliver meget sjovere end i folkeskolen)), medicinalkemi (pH og lægemidlers optagelse osv.), enzymkinetik og immunologi.

Dette er det primære kernestof, som alle skal igennem (noget supplerende og dermed også varierende fra gym til gym og måske også fra år til år).

Kan af personlig erfaring fortælle, at det kan være fedt at vælge kemi A som valgfag (når det skal vælges engang i 2.g - det hjælper på ret mange punkter af bioteknologien og man vil opleve, at være foran resten af klassen)


Svar #5
11. januar 2017 af NielsThoegersen

Tusind tak for svar, Emilie!
Og fedt med det lille tip til sidst! :)

Brugbart svar (0)

Svar #6
12. januar 2017 af Skaljeglavedinelektier

Jeg har nu aldrig hørt om fyrværkerikemi og kagekemi. 

Nogle emner du vil komme ind på er: genteknologi, (dyrkning af) mikroorganismer, enzymer og enzymkinetik, stofskifte, immunsystemet, nervesystemet, (lidt om) lægemiddelproduktion, transgene planter, forplantning og hormoner. 

Man kan også vælge et sprogfag på A-niveau ned på B mod at vælge fysik eller kemi op på A-niveau ved kemi-fysik-matematik linjen. 

Jeg valgte selv kemi op på A-niveau mod at vælge mit sprogfag ned på B-niveau. Det var en god løsning, selvom kemien er en del sværere. 


Svar #7
12. januar 2017 af NielsThoegersen

Tak. :)

Hvordan er det angående eksamen? Hvordan går man til eksamen i gymnasiet i Bioteknologi?


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. januar 2017 af Skaljeglavedinelektier

Det er svært at forklare, men det er til at gå til. Du kommer op i skriftlig og/eller mundtlig bioteknologi. 


Skriv et svar til: Hvordan er Bioteknologi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.