Søgning på: biologi pensum. Resultater: 9501 til 9520 af 11183
-
2-punktstest KONDI
ForumindlægVi har lavet et to-punkts-test i biologi, og i den forbindelse havde læreren sat nogle spørgsmål op under diskussionsdelen. Der er bare én af opgaverne som jeg ikke kan finde ud af, derfor ville jeg blive rigtig glad hvis nogen ville hjælpe mig med det. Spørgsmålet lyder: Hvilke forudsætninger ... -
Ecological imperialism
ForumindlægJeg skal skrive et AT-forløb om ecological imperialism, men jeg har utrolig svært ved at formulere en problemformulering, da jeg ikke har nogen kilde, som der kan analyseres - udover bogen "Ecological Imperialism" af Crosby. Bogen er meget objektiv, så det er svært at finde på en histor... -
Mitose spørgsmål
ForumindlægHej alle sammen. Jeg sidder fast med disse spørgsmål i biologi, og håber nogle af jer kan hjælpe mig. 1) Lav en sandsynlig hypotese for, at der er så få celler der ses i metafase. 2) Hvor forekommer der mitoser hos mennesket? 3) På hvilken måde adskiller meiosen sig fra mitose? Jeg tror jeg ha... -
Bæredygtigt produktion - medicin i landbruget - eller andre emner
ForumindlægHar lige trukket emne i fysik/biologi/geografi eksamen, og fik emnet "bæredygtigt produktion". Jeg vil rigtig gerne skrive om medicin i landbruget, men det er jo lidt svært da det ikke ligefrem er bæredygtigt! Men er der nogen der kunne finde nogle problemstillinger til det alligevel? ... -
NV-rapport - nogen der vil kigge igennem?
ForumindlægHej Studi. Vi skal aflevere en samlet NV-rapport d. 20. dec. Den skal indeholde noget om det, vi har lært i disse fag, som hører under NV: kemi, naturgeografi og biologi. Vi er blevet færdige med kemidelen, som handler om CO2 og forbrændingsprocesser. Nogen, der evt. vil kigge dette igennem? ... -
Kondition
ForumindlægVi har lavet et to-punkts-test i biologi, og i den forbindelse havde læreren sat nogle spørgsmål op under diskussionsdelen. Der er bare én af opgaverne som jeg ikke kan finde ud af, derfor ville jeg blive rigtig glad hvis nogen ville hjælpe mig med det. Spørgsmålet lyder: Hvilke forudsætninger ... -
DNA's funktion i cellen.
ForumindlægHej Jeg er lige pt igang med en biologi aflevering. Min lærer har givet os en "rapport vejledning", altså de ting han gerne vil have os ind på i rapporten. Han stiller så spørgsmålet "Hvilken funktion har DNA i cellen". Her tænker jeg så på de 2 delingsfaser, meiosen og mito... -
Forsøg til naturfagsprøven
ForumindlægHej. Vi er 3 drenge som snart skal op til naturfagsprøven, og vi har trukket Danmarks råstoffer og deres betydning for samfundet. Vi skal have lavet nogle gode forsøg som selvfølgelig både har noget med fysik, biologi og geografi at gøre. Nogle som har nogle gode idéer? Det kunne være noget me... -
BMR?
ForumindlægHjælp! :/ Jeg har denne her biologirapport for, hvor jeg bl.a. skal regne mit basalstofskifte ud! Da biologi ikke ligefrem er mit stjernefag, har jeg allerede ved første opgave brug for hjælp! :| Jeg skal altså have regnet BMR ud. Opgaven lyder sådan her: "For unge mennesker er BMR ca. 4KJ... -
Kosmisk stråling
ForumindlægHej. Er i gang med en naturfag ( blanding af fysisk/kemi, beografi og biologi ) aflevering og har lige noget med kosmisk stråling at gøre som jeg kan ikke rigtigt finde et svar på den her spørgsmål der står her under så i må meget gerne skrive kort noget om det eller skrive nogle link der kan hj... -
Figur om gensplejsning og transformation
ForumindlægHej, jeg sidder og knokler med en biologi-opgave, hvor jeg har fået vist en figur som "overordnet viser gensplejsning og transformation". Jeg skal så forklare figurerene 1, 2, 3, 4 og 5. (Figuren er vedhæftet) Kan I forklare mig, hvad figuren fortæller, eller bare henvise til en side,... -
studieretningsopgave
ForumindlægHej alle.... jeg har virkelig brug for hjælp til min studiretningsopgave. min lærer har sagt at man skal finde en som kan læse den igennem når man har skrevet den. Alle for min klasse har fundet nogen, men jeg har endnu ikke fundet nogen. jeg skal bara have en til at læse den igennem når jeg er f... -
Hjælp, det haster virkelig.. Omhandler om et forsøg kald spyt spalter stivelse..
ForumindlægHej! Nogle biologi genier tilstede? Jeg sidder her med en rapport, og jeg var syg da de lavede forsøget og kan bare ikke komme frem til hvordan at de har fået de resultater: Hvordan kan det være at ved 37 grader, så får man en gul farve når man tilsætter Lod-kaliumiodid-opløsning i et glas de... -
SRP - mikrobiologi
Forumindlæghej.. jeg er ved at skrive SRP i biologi om nogle af middelalderens sygdomme. om m. leprea står der: "Virulence factors include a waxy exterior coating, formed by the production of mycolic acids unique to mycobacterium". er det ikke noget med at den voksagtige ydre belægning øger b... -
Syntetisering af histidin?????
ForumindlægHej jeg skriver studieretningsprojekt i Biologi (bl.a.) og jeg har fået stillet en opgave om ames test... mit prolem er bare at der står at der er sket en mutation hos salmonella-bakterierne så de ikke længere er i stand til at danne histidin pga. en punktmutation i baserækkefølgen GGG til GAG, o... -
Metoder AT. Omkring evolution?
ForumindlægHej jeg skal op i AT på mandag og er kommet i tvivl om hvilke metoder jeg har brugt i biologi. Mit AT emne er evolution. Problemformuleringen er: PÅ hvilken måde betød Darwins evolutionsteori et videnskabeligt gennembrud? Hvordan ændrede hans teori historisk set mennesket syn på naturen? Indti... -
Kulhydratstofskiftet
ForumindlægEr i gang med en biologi-aflevering, der handler om glykogen og energiomsætning og et af spørgsmålene lyder: Gør rede for den fysiologiske betydning af forskellene i kylhydratstofskiftet i leverceller og muskelceller. Det har noget at gøre med, at leverceller kan omdanne glukose-6-fosfat til gl... -
Væske med DNA blive grumset når lyseringsbuffer tilsættes
ForumindlægVi har udført et forsøg i biologi, hvor vi skule isolere vores DNA. Vi tilsatte først 2. ml. lyseringsvæske til de 3 ml. vand med kindceller, som vi havde. Det medførte at vandet blev mere grumset. Jeg ved fra min teori, at lyseringsbuffer opløser kerne- og cellemembran, men hvorfor gør det,... -
naturoplevelser vi gerne vil have!!
Forumindlæghej alle sammen er i gaang med min biologi opgave og tænkte jeg kunne spørge om jeres meninger :) spørgsmålet: hvad er det for nogle naturoplevelser vi gerne vil have og hvad kan man gøre for at folk lettere får naturoplevelser? min mening (kort sagt): jeg mener at vi gerne vil have en mangfoldig... -
HJÆLP DET HASTERRR - celle begår selvmord O.o
ForumindlægHej jeg skal meget snart op til biologi eksamen. Jeg har hermed fået en masse spørgsmål, som jeg skal øve mig på inden eksamen. Spørgsmålet lyder som følgende: - Gennemgå cellens livscyklus og giv et bud på hvornår en celle begår selvmord Hvad angår cellens livscykuls, skal der vel bare t...
