Billedkunst

skal man bruge

23. juni 2014 af zartorium (Slettet) - Niveau: C-niveau

Skal man tage fra sin egen portfolie til eksamen? Altså jeg frygter jeg ikke har nogen billeder til et af spørgesmålene, som man har lavet, men jeg kan godt finde dem på nettet altså eksempler på tidsperioder, rum, lys og farver. Selvom der står på at du skal tage fra din portfolie


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2014 af Nonsen (Slettet)

Jeg har life været oppe til eksamen med et 12 tal.
Det du skal gøre:
Have styr på alt! Fordi du får ikke tid til at analysere, selvom du hsr en times forberedelse.
Du skal bla. komme ind omkring Valør, Claire Obscure, egenskygge, slagskygge, komplmentærfarver, kvantitet, lysindfald, geometriske virkemidler, linje komposition, dynamisk (her kan du drage de dramatiske linjer ind).
Du skal have styr på alt, fordi du bliver vitterligt spurgt om alt.

I dit spørgsmål vil der altid være en analyse, og hvis du har lavet alle dine ting, så skal du intet frygte der.
De går ikke op i om tingene er pæne, blot det fagsprog du bruger.

Mit spørgsmål lød fx:

Dynamayisk og statisk komposition:
Find tre billeder. Et af dynamisk komposition før 1750, et statisk efter 1750, indtag det tredje valgfri. Fortæl om tidsperioden.
Indtag da visuelle værker.

Jeg kom ind på: gradienter, lys, farve, linjer, guddommelige virkemidler, rum, kontur, kvantitet farver, komplementærfarver, motiv, ortogonalt, raumflught osv.
Så inddragede jeg selv en visualiserings øvelse(statisk Komp.) af Igor Strawinski.

Men husk! Hav styr på kronologien og du skal disponere din tid. Tag udgangspunkt i du kun har 7 minutter.
Vis eget projekt tilsidst :-)

Jeg valgte et billede af Jesu barn af RamBrandt * og et af Kvium, samt Edward Munch :-)

Held o lykke!:-)

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2014 af Nonsen (Slettet)

Men husk portefolie er ALT du har fået udleveret. Dvs. Bogen(tag billeder derfra, der står analyse af de fleste) - tag da bogen med ind og vis billederne der i. Husk at vise linjer osv med blyant. - og fortæl hvorfor de linjer er der.

De billeder i har fået på power point og så dine egne.
Hvis du er skide smart, så samler de alle powerpoints gennem året og smider dem i en mappe på din computer, så er de lette at finde :-)

Svar #3
23. juni 2014 af zartorium (Slettet)

Dam jeg tror jeg er på skideren, jeg har styr på tidsperioder og hvad der kendetegner dem. Men jeg har ikke lavet nogen analyse af nogen af perioder :(. Jeg mener også jeg har styr på farver. Mit projekt kan jeg uden ad. Problemet ligger på i analyse delen fra alle slags perioder. Har du nogen som jeg kan låne? jeg skal oppe på onsdag.


Svar #4
23. juni 2014 af zartorium (Slettet)

Og er det da lovligt at bruge bogen inde i eksamen? fordi svarene står lige for an en


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. juni 2014 af Nonsen (Slettet)

Åh du skulle have svaret lidt tidligere, så kunne du jo bare få mine analyser og noter, men jeg er desværre ikke hjemme.
Portefolie er også bogen, men spørg evt. din lære lige inden du går ind :-)
Og hvis du trækker noget med Komp. Før 1750 og efter så vælg evt. et Kvium og så det klassiske Rembrsndt - der kan du nemlig kommer meget ind på farverne og naturligt lys + eget lys.
Når du er derinde, så sørg for at holde samtalen igang, især med ismerne og hvad der kendetegner dem. Samling dem med tidsperioder.
Farver kan du jo dreje ind på alt:
Skygger(nævn evt. Middelalderen - mørkt var ondskab, derfor blev deres billeder meget plastiske, fordi der ingen egen skygger og slagskygge var - Madonna billedet -
- lys
- rum
- dybde
- komplimenter
- kvantitet + kvalitet
- klang
- farverens rumskabende virkemidler - nolde* - (siden med rumskabende virkemidler).
Osv :-) der er meget med farver!
Farvesymbolik :-)
Kronologien - så er du langt oppe. - men du skal kunne ismerne! Og fortælle hvorfor det var sådan! Fx i renæsancen begyndte man at "efterligne" antikken, komme tilbage til klassisismen - det perfekte menneske - Guddommeligt(første side i kronologi(400 f.kr.)
I barokken gjorde man op med klassisismen og skabte egen retningslinjer, fordi der kom fokus åå at mennesket var en lille del af et univers(filosofien starter i Rom og Italien) - vanitas billeder -

Skriv et svar til: skal man bruge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.