OSO

Hjerte kirurg

02. januar 2017 af Liamfrosbach (Slettet)

Hvad er den bedste ungdomsuddanelse jeg kan vælge når jeg senere vil arbejde som hjerte kirurg, er det STX eller HTX? og hvad er linje?

jeg vil også gerne vide om hvilke uddannelse man skal igennem for at ende som hjerte kirurg

Tak ;)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. januar 2017 af mathias1997

Du skal læse medicin og senere vælge et speciale, så vidt jeg er orienteret - læs mere på ug.dk.

Adgangskrav til medicin er blandt andet matematik på højniveau og kemi eller fysik på B-niveau. Både STX og HTX med naturvidenskabelige studieretninger kan bruges. Hvis du interesserer dig meget for teknik og naturvidenskab og kan lide at arbejde med projektarbejde i grupper, kan jeg anbefale HTX.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. januar 2017 af Anonyminized (Slettet)

Hej

Man kan ikke sige, at STX er bedre end HTX, hvis du vil være hjertekirurg - ej heller omvendt. Det vigtigste er, at du vælger en studieretning, der indeholder de fag, der kræves for at få adgang til medicinstudiet.

Medicinstudiet tager 6 år, hvis det gennemføres på normeret tid. Uddannelsen inddeles i 2 'niveauer', idet du både skal gennemføre en bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse, der begge er af 3 års varighed.

Når du så er færdig med medicinstudiet, skal du gennemføre den kliniske basisuddannelse (KBU), som tager 1 år. Dette foregår på et hospital og er lønnet. Derefter skal du gennemføre en introduktionsstilling på 1 år i specialet, og endeligt skal du gennemføre en hoveduddannelse på 4 år. Der går altså minimum 12 år, før du kan kalde dig speciallæge. I eftertragede specialer er det vist efterhånden også et krav, at du har gennemført en ph.d.-uddannelse, der tager yderligere 3 år.

Du kan se de specifikke fag, du skal have i gymnasiet, på universiteternes hjemmesider. Du kan også se, hvor højt dit gennemsnit skal være. Her er et eksempel fra Københavns Universitet:

http://studier.ku.dk/bachelor/medicin/adgangskrav-og-optagelse/


Skriv et svar til: Hjerte kirurg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.