Samfundsfag

Synopsis i samfundsfag

05. oktober 2017 af Klara3 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej skal lave en synopsis i samfundsfag, som vores lærer ikke har forklaret skide godt, og da han er rejst til Indien, kan han desværre ikke hjælpe mig. Derfor prøver jeg her.

Vi har fået en masse artikler omhandlende Landbrugspakken og om den er et brud på EU's miljøregler. Udfra disse artikler, skal vi lave en problemformulering og -stillinger og derefter en redegørelse, analyse og diskussion. Forstår godt problemformuleringen og -stillingerne, men hvad skal man helt præcist lave i redegørelsen, analysen og diskussionen? Er simpelthen helt blank. 

Håber en sød sjæl vil hjælpe. God dag. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. oktober 2017 af Roxanna

Hej

Måske har din lærer sagt dette men i det bilagsæt i har fået tildelt, skal i helst bruge så mange som muligt - det er altid en god idé. Men husk ikke at overdrive. 

Har du allerede nogle problemformuleringer/stillinger? 

Selve problemstillingerne er "redegørelsen, analyse og diskussion" idet det skal forstås som at man sætter problemstillingerne op på taksonomiske niveauer. Den 1. problemstilling skal være redegørende (f.eks. hvad går landbrugspakken ud på? Hvordan lyder EU's miljøregler? osv). Altså du redegører/forklarer noget bestemt.

Problemstilling 2 skal være analyserende. Nu har jeg ikke læst artiklerne, så jeg kan ikke give et eksempel på dette område men måske kunne du analysere hvorvidt det egentlig er et brud på miljøreglerne (hvor du bruger flittigt artiklerne, f.eks. i artikel ":....." siger vedkommende at det er et problem da det bryder reglerne for EU, idet han/hun mener" osv.

Problemstilling 3 skal så være diskuterende. Her kan du eventuelt diskuterer hvilke konsekvenser dette brud vil medfører. Artiklerne er også godt at have med her og de giver måske en diskuterende problemstilling der har mere kød på. 


Svar #2
05. oktober 2017 af Klara3 (Slettet)

#1

Hej

Måske har din lærer sagt dette men i det bilagsæt i har fået tildelt, skal i helst bruge så mange som muligt - det er altid en god idé. Men husk ikke at overdrive. 

Har du allerede nogle problemformuleringer/stillinger? 

Selve problemstillingerne er "redegørelsen, analyse og diskussion" idet det skal forstås som at man sætter problemstillingerne op på taksonomiske niveauer. Den 1. problemstilling skal være redegørende (f.eks. hvad går landbrugspakken ud på? Hvordan lyder EU's miljøregler? osv). Altså du redegører/forklarer noget bestemt.

Problemstilling 2 skal være analyserende. Nu har jeg ikke læst artiklerne, så jeg kan ikke give et eksempel på dette område men måske kunne du analysere hvorvidt det egentlig er et brud på miljøreglerne (hvor du bruger flittigt artiklerne, f.eks. i artikel ":....." siger vedkommende at det er et problem da det bryder reglerne for EU, idet han/hun mener" osv.

Problemstilling 3 skal så være diskuterende. Her kan du eventuelt diskuterer hvilke konsekvenser dette brud vil medfører. Artiklerne er også godt at have med her og de giver måske en diskuterende problemstilling der har mere kød på. 

Hej, har ikke lavet problemformulering og -stillinger endnu, men arbejder på det. 

Trods det giver dit svar virkelig god mening og jeg kan klart bruge det til noget, så tusind tak for hjælpen:) 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. oktober 2017 af Roxanna

Glad for jeg kunne hjælpe :) 


Skriv et svar til: Synopsis i samfundsfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.