Bioteknologi

Fagsuspension??

29. november 2017 af 1jazzoz - Niveau: A-niveau

Jeg er blevet stillet en opgave ala. nedenstående. Men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal gribe det an.

Du skal bestemme titeren af en bakteriofagsuspension. Der overføres 10 µl af den originale suspension til 1 ml buffer. Fra denne fortynding overføres 10 µl til et nyt rør med 1 ml bufffer. Dette trin udføres ialt 4 gange, så den endelige fortynding bliver 108. Fra den sidste fortynding udtages 100 µl til et rør med 150 µl indikatorbakterie. Efter 10 minutters adsorption, overføres det hele til 3 ml smeltet topagar, der udhældes på en agarplade. Næste dag tælles 147 plaques på pladen. Hvad var titeren i den originale bakteriofagsuspension?

Hvis man tager udgangspunkt i fortyndingen 10^8, hvortil der udtages 0,1 ml og overføres til et glas med 0,15 ml. Derved får man at 0,1/0,25=0.4, altså en knap 40% fortynding af den tidligere koncentration. Det vil sige vi nu har 10^8+4*10^7=1.4*10^8 fortynding. Er det rigtig så langt? 

Efter dette skal vi fortynde denne i 3 ml, og derved får man 4,2*10^9 der så igen skal divideres med 3 for at få antal plaques per ml. Dermed får man 49*1.4*10^9 - men er dette rigtigt? 

vh  jazzoz


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. december 2017 af AngelOneOne

Hej,

De 100+150 µl til 3 mL agar, er ikke en fortynding. Du ændrer ikke på antallet af bakteriofager ved at tilsætte dem til 3 mL agar. Der er det samme antal bakteriofager i de 250 µl som der er i de 3,250 mL.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Fagsuspension??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.