Dansk

Iliaden

21. november 2018 af humuspumus - Niveau: B-niveau

Hvad er Iliadens Hexameter rytme?og hvordan skal man samligne det med hexameter rytmen?


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. november 2018 af Stygotius

Prøv igen på dansk, tak.


Brugbart svar (1)

Svar #2
21. november 2018 af Stygotius

Man forstår ikke hvad du gerne vil sige.


Brugbart svar (3)

Svar #3
21. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

Hexameteret er en rytmeform, der blev benyttet meget i oldtiden, bl.a. i Iliaden. Den noteres som
– ∪ ∪ – ∪ ∪ – ∪ ∪ – ∪ ∪ – ∪ ∪ – ∪
hvor – på latin og græsk betegner en lang stavelse ( i danske oversættelser trykstærk stavelse)

og ∪ på latin og græsk betegner en kort stavelse (dansk oversættelse tryksvag stavelse)

Formen – ∪ ∪ kaldes en daktyl, mens – ∪ kaldes en trokæ, I hexsameteret er der ialt 6 (græsk hexa) enheder, hvoraf de 5 første er daktyler og den sidste en trokæ.

"Vreden, Gudinde! besyng, som greb Peleiden Achilleus"

Her har jeg understreget de trykstærke stavelser. Der mangler en enkelt stavelse i tredie daktyl, men i stedet er der en pause.


Svar #4
21. november 2018 af humuspumus

Tak!


Brugbart svar (2)

Svar #5
21. november 2018 af Stygotius

I moderne tid og moderne metrik  betegner   - en trykstærk stavelse og U en tryksvag stavelse da man ikke mere skriver kvantiterende vers, men accentuerende vers, dvs. at en versefod nu ikke længere består af lange og korte stavelser men af betonede og ubetonede stavelser.


Brugbart svar (2)

Svar #6
21. november 2018 af Eksperimentalfysikeren

#5: Er det ikke også det, der står i #3?

Jeg kan tilføje, at man på et tidspunkt indførte et system, hvor versefødderne altid startede med en trykstærk stavelse og man så angav, hvor mange led versefoden bestod af. Hvis verset startede med en tryksvag stavelse, blev den betegnet som optakt. Eksemplet ovenfor: 3-led, 3-led, 2-led, 3-led, 3-led, 2-leds versefod. Jeg ved ikke, om der stadig er nogen, der bruger dette system.


Skriv et svar til: Iliaden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.