Afsætning

STX eller HTX?

26. september 2021 af upontheabyss - Niveau: 9. klasse

Jeg vil gerne arbejde inde for naturvidenskab, jeg elsker fagene kemi, fysik, biologi og matematik så jeg havde tænkt at HTX ville passe godt til mig men er stadig ikke helt sikker, min mor vil gerne have jeg går på STX, og jeg har læst at elever med STX baggrund klare sig bedre på universititet, selvom jeg ikke kan lide humanistiske fag, undre jeg måske burde tage en STX, da de som sagt klare sig bedre på universitetet...


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. september 2021 af Fejrskov

Vælg det der passer dig bedst. Lad være med at tænk på hvad din mor ønsker, det er DIG det handler om. Hvis jeg var dig ville jeg tage en HTX :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2021 af PeterValberg

Med den interesse for naturvidenskab, som du nævner, så bør du overveje HTX

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. oktober 2021 af Træstammen

Lige pt går jeg i 2.g på STX hvor jeg har studieretningen Mat A, Fys A Kemi B 

Du skal ikke vælge udfra statistikker på hvem der klarer sig bedre på universitet. 
Vælg ud fra din interesse som en masse af de andre svar siger. 

Ellers begynder du at have en masse fag du måske faktisk ikke bryder dig om, hvilket bliver meget langtrukket i længden. 
Så klart vælg efter din interesse.
Mvh MatFysErOkayNok :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. november 2021 af fbuchsorensen

Er det denne rapport, din mor henviser til: https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/studerende-stx-klarer-sig-bedst-paa-videregaaende-uddannelser

Jeg vil sige, at du klarer dig bedst, hvis du kan lide at gå i skole og føler dig motiveret på daglig basis. Måske viser statistikkerne at STX-elever klarer sig bedre, men hvis de humanistiske fag reducerer din lyst til at gå i skole, så vil du potentielt have brug for flere sabbatår for at genfinde din lyst og motivation.


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. november 2021 af Viderekem (Slettet)

#0

Jeg vil gerne arbejde inde for naturvidenskab, jeg elsker fagene kemi, fysik, biologi og matematik så jeg havde tænkt at HTX ville passe godt til mig men er stadig ikke helt sikker, min mor vil gerne have jeg går på STX, og jeg har læst at elever med STX baggrund klare sig bedre på universititet, selvom jeg ikke kan lide humanistiske fag, undre jeg måske burde tage en STX, da de som sagt klare sig bedre på universitetet...

HF er også et godt valg 


Brugbart svar (1)

Svar #6
12. november 2021 af oppenede

#0

Jeg vil gerne arbejde inde for naturvidenskab, jeg elsker fagene kemi, fysik, biologi og matematik så jeg havde tænkt at HTX ville passe godt til mig men er stadig ikke helt sikker, min mor vil gerne have jeg går på STX, og jeg har læst at elever med STX baggrund klare sig bedre på universititet, selvom jeg ikke kan lide humanistiske fag, undre jeg måske burde tage en STX, da de som sagt klare sig bedre på universitetet...

STX er en virkelig dårlig ide hvis du ikke kan lide humanistiske fag. Det kan godt være at din mor synes STX lyder bedre, men du kommer til at fortryde det hvis du lader dig styre af det.

De fra STX klarer sig bedre, men det har næppe noget at gøre med at de gik på STX frem for HTX. Det kan derimod skyldes, at mange anser STX som udgangspunktet, og dermed bliver HTX alternativet for nogle af dem der ikke klarede optagelsesprøven på STX.


Brugbart svar (1)

Svar #7
20. november 2021 af BIOLD15

Jeg havde nok de samme overvejelser som din mor, da min søn skulle vælge. Han var/er meget naturfaglig og ville gerne være ingeniør/maskinmester eller lign. Jeg ville gerne have, at han også fik lidt mere humanisme ind i hans grunduddannelse, da det er lidt sværere at få lært, når man ikke bliver "pisker".

Jeg kunne dog også godt se, at HTX ville være det rigtige for ham, da STX ellers måske kunne blive en lang, sej død. Han havde nogle skønne år, hvor han lærte alt det teknik/matematik som han kunne ønske og fik en del gode venner. Fordi det interesserede ham (og havde gode lærere/venner at læse lektier med), fik han også så gode karakterer, så han kunne vælge det studie, han ønskede.

Han endte på DTU, maskinretningen, og det hjalp ham rigtig meget, at han var HTX'er. Han fik en del ret gode karakterer og 12 i specialet og har landet et rigtig godt job - stolt mor :-) 
Så glem statistikker, og følg dit hjerte/mavefornemmelse.
Held og lykke med hvad du end vælger


Skriv et svar til: STX eller HTX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.