Dansk

Dansk - klage over skriftlig karakter

17. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

 Hej alle sammen

Jeg har modtaget karakteren for min skriftlige dansk eksamen, og jeg er så skuffet.
Jeg har aldrig i løbet af mine tre gymnasie år fået andet end 10-12 i afleveringer, og derfor kan jeg slet ikke forstå at jeg har fået 4!! Jeg ønsker derfor at klage! Jeg har læst min opgave igennem flere gange, og mener at sproget er flot og forholdsvis fejlfrit, og jeg mener også at den passer under rammerne for en kronik. 

Jeg skrev kronikken Generation Y fra i års eksamenssæt, og jeg tænkte på om der ville være nogle der ville være riiigtig søde og læse min kronik igennem. Jeg er selv 100 på at den ikke ligger til 4, men det ville være dejligt at få bekræftet min teori. Det ville virkelig være en stor hjælp, og jeg ville virkeli være taknemlig!
 


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. juni 2011 af evildevildemon (Slettet)

Vi er vidst også andre der er faldet 2-3 karakterer her til eksamen :(


Svar #2
17. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

Vi skal sku ikke finde os i det!!


Brugbart svar (1)

Svar #3
17. juni 2011 af evildevildemon (Slettet)

Jeg har skrevet til min lærer og spurgt om han vil se min stil igennem. Det kan man åbenbart godt.

Det lyder også helt hen i vejret at, specielt for en som dig der får 10-12, er droppet held ned til 4. Det er virkelig en kæmpe forskel.


Svar #4
17. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

Jeg har hørt at din lærer ikke må kigge din opgave igennem, da de ikke må opfordre dig til at klage :/

Ja, det er jo helt absurd.. Det trækker simpelthen så meget ned på mit gennemsnit. Jeg fik fra 11,2 til 10,8...


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. juni 2011 af evildevildemon (Slettet)

Også det samme jeg har hørt.. men det skader vel ikke at forsøge sig


Brugbart svar (3)

Svar #6
17. juni 2011 af JJ-cool (Slettet)

Nu skal man lige holde sig i skinnet. At man altid har fået 12 er jo ikke nogen garanti for, at man også får det til studentereksamen. Det er to fremmede censorer, der bedømmer, så der er al mulig grund til at tro, at alt er gået retfærdigt til.
Jeg har selv en elev, der er droppet fra 12 til 02, men det kan jo ske, at man har en dårlig dag eller har valgt et dårligt emne, eller at man simpelt hen ikke kan nå at gøre det ordentligt på de 5 timer, der er afsat.

Som censor selv er det normalt, at man i tilfælde af uenighed, altid lader tvivlen komme eleven til gode, med mindre en af censorerne har overset noget, men det sker yderst sjældent.


hvordan kan du vide, at den ikke ligger til det 4-tal, du har fået? Er du helt og holdent istand til at vurdere, i hvilket omfang målopfyldelsen eller de faglige mangler inden for
1: Emnebehandling
2: Fremstillingsform
3: Dansk faglig metode og viden
er til lidt under middelniveau??

Er du helt og holdent istand til at vurdere de sproglige fwejl og mangler angående syntaks og formel grammatik blot for at nævne et eksempel?

jeg siger ikke, at du er blevet retfærdigt behandlet, men sandsynligheden for, at du har fået en forkert karakter er yderst lille.
Jeg synes, du skal sende den til mig over pb, så vil jeg give dig min professionelle vurdering, og så kan du vurdere, hvorvidt du vil klage eller ej, men jeg skal have opgaven på pb tidligt lørdag, da jeg har eksamen mandag til onsdag

#2: Ikke finde sig idet?? Forstår ikke din reaktion. Censorerene kender dig ikke, men vurderer på helt objektive kriterier din besvarelses fortrin og mangler i forhold til de gældende faglige mål: Måske er det din lærer, der altid har givet dig lidt for meget - han/hun kender dig jo, og er derfor måske tilbøjelig til at vurdere din besvarelse i forhold til forventningerne.
To fremmede censorer r i et og alot 100% objektive i forhold til elev, opgave og målopfyldelsen - det kan ikke blive mere retfærdigt under de vilkår, der bydes til eksamen, men det er jo også en halt anden historie
 

Lad være med at skabe had og antistemning til censorerne, der blot gør deres job så godt, de nu kan. At man bliver skuffet over bedømelsen kan man jo ikke altid tilskrive ukendte og objektive bedømmere!!!!


Svar #7
17. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

Det kan godt være at man ikke får 12 bare fordi man er vant til det, men som elev har man selv en idé om hvor man fagligt ligger. Jeg ved fx at jeg nu har arbejdet med kronik-genren i 3 år, og jeg har derfor lært at skrive inden for rammerne af denne genre. Jeg ved også at mit sprog i kronikken var flot, og uden alt for store fejl. Så kan det godt være at opgaven ikke lå til 12 - men den lå heller ikke til 4. Det er jeg sikker på! Da jeg endda har fået bekræftet dette af folk der har læst opgaven, mener jeg at jeg har god grund til at tro at jeg er blevet uretfærdigt behandlet. Min lærer har aldrig givet mig noget jeg ikke har fortjent, og jeg har som mange andre STX elever, skulle kæmpe hårdt for at få en god karakter. 

Det har ikke været min mening at skabe had eller antistemning til censorerne. Jeg giver dig selvfølgelig ret i at de bare gør deres job, men da jeg ikke forstår deres vurdering mener jeg at jeg(og enhver anden elev) ikke skal være bange for at klage. I værste tilfælde, lærer vi hvilke fejl vi har begået og undgår dem en anden gang :)

jeg ville sætte stor pris på din professionelle vurdering, og være taknemlig hvis du gad og læse min opgave igennem og give mig noget feedback. Så kan det være du kan fortælle mig hvorfor jeg har fået 4, eller måske giver du mig ret i at det er en uretfærdig vurdering. Har du en email jeg kan sende den til?


Brugbart svar (2)

Svar #8
17. juni 2011 af JJ-cool (Slettet)

Du skriver ikke meget, jeg ikke kan være uenig i, og selvfølgelig vil det være rart altid at få at vide, hvad man har gjort forkert.

hvis du sender din besvarelse som vedfhæftet fil over pb her - du skal blot indsætte den som  indlæg, vil jeg få den uden om forummet - send den som pb.
håber du forstår


Svar #9
17. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

Super! Mange tak for hjælpen.

 


Svar #10
17. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

Super! Mange tak for hjælpen.

 


Svar #11
17. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

 Her er opgaven.

Vedhæftet fil:Dansk.doc

Svar #12
17. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

 Opgaveformuleringen lød således:
"Skriv en kronik om Generation Y. Kronikken skal indeholde en redegørelse for Sofie Ryes synspunkter og argumentationsform i Pilen peger på Generation Y (tekst 5). I en diskussion af synspunkterne skal du inddrage klynkegenerationen må på barrikaderne (tekst 6)."


Brugbart svar (1)

Svar #13
17. juni 2011 af TeeJay (Slettet)

JEG HAR DET HELT SAMME PROBLEM! SKREV OGSÅ OM GENERATION Y, OG MIN KARAKTER ER FALDET MED 3! Er der en der vil læse min stil? PLEEEASSEE!! Er desperat, skal til at klage, har ikke så meget tid.

Vil du evt. gerne også læse min stil, JJ-cool? har også oprettet en tråd herinde


Brugbart svar (1)

Svar #14
18. juni 2011 af tumpe1 (Slettet)

Hej legendsneverdie :)

Jeg har selv skrevet den samme kronik, altså generation y, og fik 10 for den. Af ren nysgerrighed læste jeg lige din igennem, og du må ikke misforstå mig, men umiddelbart kan jeg ikke se hvordan denne stil skulle være til et 10 eller 12-tal... De første par sider - eller 2,5 er ren redegørelse! Du redegør bare for hvad de siger i artiklerne og det er selvfølgelig også en del af problemformuleringen, men 2,5 siders redegørelse er måske lige lidt for meget :-) (husk nu, at jeg også blot er en 3.g'er - så jeg kommer blot med min egen opfattelse af din kronik :D)

Derudover mangler du stortset hele argumentationsanalysen - det eneste du nævner herunder er, at Sofie gør brug af ethos, men det kan simpelthen ikke være nok...

Den sidste del kan jeg ikke rigtig udtale mig om, da jeg kun har skimmet den igennem :-)

Men held og lykke med klagen - håber du får noget ud af det :-)


Brugbart svar (2)

Svar #15
18. juni 2011 af Andersen11 (Slettet)

I forlængelse af #14 kan man tilføje om stilen i #11, at der er en del grammatiske fejl / stavefejl / forkert sprogbrug, og tegnsætningen er ret mangelfuld, med mange meningsforstyrrende kommaer og manglende kommaer.


Svar #16
18. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

 Hej Tumpe1.

Jeg sætter stor pris på du har læst min opgave, og bare rolig, jeg misforstår dig slet ikke!
Først, stort tillykke med 10-tallet, super flot :)

Nu fortæller jeg dig bare hvad jeg har lært, så du må virkelig ikke se dette som et angreb.
Jeg har altid fået af vide at redegørelsen i en kronik skal være MEGET detaljeret og grundig, og min lærer har altid sat fokus på lange redegørelser. Min lærer er også en af de lærer som mener at en stil under 4 sider er for kort, så derfor er jeg blevet vant til at skrive lange stile, især med en grundig redegørelse. Jeg kan godt se din pointe med argumentationsanalysen, det kan godt være at den ikke er grundig nok - MEN til mit forsvar havde vi vores første kronik hvor vi skulle redegøre for argumentationsanalyse en uge inden eksamen. Vi fik den aldrig tilbage.. Hvilket betyder at jeg i realiteten ikke vidste hvad jeg skulle, og jeg gjorde da hvad jeg troede var rigtigt. Dette ved censor self ikke, og det er jo heller ikke en undskyldning. Det kan muligvis være at det har trukket ned, men jeg kan simpelthen ikke tro på at det har trukket ned til et 4-tal, hvis alt andet har været i orden. Jeg har læst nogle andres opgaver om Generation Y, og nogle af de andre opgaver i eksamenssættet.. Jeg læste opgaver som havde mange stavefejl, dårligt sprog og uden indledning og konklusion - de havde alle fået 7 og over. 

Mange tak for din feedback, jeg vil gerne lære så meget som muligt, også af mine egne mulige fejl!
 


Brugbart svar (1)

Svar #17
18. juni 2011 af tumpe1 (Slettet)

#16 - Tusinde tak :-)

Tværtimod har jeg så altid fået afvide, at redegørelsen - uanset om det er kronik eller ej - aldrig skulle fylde mere end én side, netop fordi det ikke giver ret meget karaktermæssigt! Nu har jeg også selv haft samfundsfag på højniveau, og jeg tror bare generelt, at samfundsfags-elever bliver terpet igennem hvad angår de taksonomiske niveauer! Så alt i alt har jeg altså altid lært - både i samfundsfags og i dansk, at redegørelsen faktisk ikke skulle være så lang, men at de andre dele, altså analyse og diskussion altid skulle have en større prioritet :-)

Det er muligt, at du aldrig har fået din kronik tilbage, hvori der indgår noget argumentationsanalyse, men jeg nægter at tro, at i slet ikke har haft noget om argumentation i løbet af de 3 år :-) Toulmins argumentationsmodel; påstand, belæg og hjemmel, forskellige former for argumentationskneb osv. Du må have en bog, et kompendie, eller et eller andet, hvori der står noget om argumentation...

Jeg kan selvfølgelig ikke sige om den er til 4, 7, noget mindre eller noget højere! :-) Men man kan sige, idet at du faktisk mangler hele argumentationsanalysen opfylder du ikke problemformuleringen, og det trækker altså ret meget ned... Også vil jeg mene, at der altid også er noget andet, der ikke er perfekt! Man kan stortset aldrig undgå sproglige fejl - det er i hvert fald min holdning! Der er altid 'skjulte' steder, hvor der er en dårlig formulering eller stavefejl, så det med at "hvis alt andet har været i orden" ville jeg nok aldrig satse på! Jeg vil mene at perfekt sprog er svær at opnå - uanset hvor grundig man er :-) Men ja, prøv at se om ikke du kan få din dansk-lærer til at læse den igennem, så du i hvert fald har et grundlag for at klage!


Svar #18
18. juni 2011 af legendsneverdie (Slettet)

Det er jo forskelligt fra lærer til lærer, og det er selvfølgelig lidt uheldigt at vi har lært at lave lange redegørelser, hvis hovedparten af dansklærere nedprioriterer dette. 

Jeg vil helt klart få min lærer til at læse den igennem, og se hvad han siger, men jeg har faktisk besluttet mig for at jeg ikke vil klage, men dette skyldes ikke at jeg mener at den lægger til et 4-tal..  Hvis jeg klager kan jeg ikke få mit bevis på fredag(translokationen) og jeg kan ikke søge ind på KU til september.. Jeg skal læse Jura efter 3g, og ens gennemsnit skal ikke være meget højere end 8. Selvom mit gennemsnit er gået fra 11,2 til 10,8, er det trods alt stadig ganske højt og jeg får ikke problemer med at komme ind på KU. Så jeg har besluttet mig for at prøve at acceptere denne dårlige karakter og lægge det bag mig.

Jeg siger dog tak til alle der har prøvet at hjælpe mig, og jeg ønsker alle held og lykke med de sidste eksamener!

God weekend.


Brugbart svar (1)

Svar #19
18. juni 2011 af Pettson

#6   Dit svar er både konstruktivt og fornuftigt - men det er altså skindet, man bør holde sig i :o)


Brugbart svar (0)

Svar #20
18. juni 2011 af destijl (Slettet)

Hvis du skal klage til nogen, så er det nok din dansklærer for ikke at lære dig de rigtige færdigheder, det kræves at skrive en god kronik. For hvordan søren har det været muligt for jer at skrive kronikker, når I aldrig (før en uge før eksamen) har lært at analysere argumentation?

Og så synes jeg, det er fuldstændig tosset at opstille sin eksamensopgave i spalter. Du skriver ikke en artikel - du skriver en danskopgave.

Hilsen en elev, som fik 12 for de to digte til sidst :)


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.