Matematik

Mundtlig matematik.

26. maj 2006 af taniaandersen (Slettet)
Hej.

Jeg skal op i mundtlig matematik i folkeskolen (9. klasse).
Nu skal vi jo allesammen op enkeltvis, derfor er jeg en smule bange for at noget går galt.

Jeg får normalt 8 i skriftligt matematik, men er på en eller anden måde indstillet på, at jeg godt kan få en to-cifret karakter i mundtlig matematik - selvom det selvfølgelig kræver meget!

- hvordan foregår eksamenen helt præcist?
- hvad er meget vigtigt, at have styr på til eksamenen?
- hvad må jeg medbringe (husker det ikke?
- nogen gode råd/tips til, hvad der trækker ned og hvad der trækker op?

Håber I vil hjælpe mig, da jeg har brug for det.




Svar #1
26. maj 2006 af taniaandersen (Slettet)

Er der ingen der vil hjælpe?

Brugbart svar (1)

Svar #2
28. maj 2006 af ODA (Slettet)

Vigtigt at have styr på geometri, sansynliged, procent


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. maj 2006 af Astridtm (Slettet)

Nu var jeg jo selv oppe i grupper da jeg gik i 9. klasse, men kan vel godt komme med et par råd alligevel.
Du skal helt sikkert huske dine bøger og lommeregner - ellers er der ikke rigtig noget du skal medbringe. Og det trækker altid op at være selvstændig - du skal bare snakke løs, og lad vær med at bekymre dig om, om det er noget vrøvl du siger. Og lærer og censor er også altid glade for at man bruger de matematiske betegnelser! (f.eks. hvis du snakker om pythagoras' sætning, så kan du sige den ene katede^2 + den anden katede^2= hypotenusen^2 istedet for bare at sige a, b og c...)

Svar #4
29. maj 2006 af taniaandersen (Slettet)

Hej, tak for svarene.

Er der en der vil fortælle mig, hvordan det foregår?
Altså hvis jeg nu trækker noget om en bold, så er det eneste jeg egentlig kan finde ud at, finde omkredsen og sådan noget.

Jeg har ikke en fantasi til at finde ud, hvad man ellers kan undersøge?

Har I nogen forslag?

Brugbart svar (1)

Svar #5
29. maj 2006 af jgthb (Slettet)

Jeg var også op i grupper i 9. klasse. Der foregik det ved, at vi trak noget med cola, og så fik vi et hæfte, hvori der var nogle forskellige skemaer og tegninger. Jeg kan ikke huske, om der direkte stod nogle opgaver opgivet eller ej, men i hvert fald var meningen, at vi ud fra skemaerne skulle lave nogle forskellige beregninger for at vise vores matematiske færdigheder.

Svar #6
29. maj 2006 af taniaandersen (Slettet)

#hvilke færdigheder kunne det for eksempel være?

Brugbart svar (1)

Svar #7
29. maj 2006 af jgthb (Slettet)

uha. jeg kan jo dårlig nok huske, hvad det var. men tror der blandt andet var noget med en ligning. så lavede vi også en ligning til en graf ud fra nogle oplysninger. Jeg mener også vi brugte lidt geometri, da der var noget med hvilken opstilling af cola-dåser, som var mest hensigtsmæssig i en lastbil.

Men generelt skal du bare vise en bred forståelse for matematik. Tingene, du udregner behøver ikke nødvendigvis at være ekstrem relevante. Jeg kan huske en, at vi i klassen engang skulle træne til eksamen nogle uger før. Det var så noget med håndbold. Der opstillede jeg så en formel for, hvad synligheden var for at score i det ene mål på banen, hvis man snorrede rundt med lukkede øjne og så kastede (forudsat, at man kastede langt nok). Altså, selve situationen er jo fuldstændig utænkelig, men det viste, hvilke matematiske færdigheder jeg havde.

Brugbart svar (1)

Svar #8
29. maj 2006 af Philip B (Slettet)

Du kunne fremlæge formlen for antal diagonaler i en n-kant: ((n*(n-1))/2)-n
Eks.: 5-kant: ((5*(5-1))/2)-5 = 5.
Der altså 5 diagonaler i en 5-kant.

P.S. Jeg fik næsten 13 på at kunne pensum og fremlægge denne formel.

Brugbart svar (1)

Svar #9
30. maj 2006 af lil-sis90 (Slettet)

Jeg skal også op i matematik mundtligt her på fredag ...
Hvad jeg ved, så får vi en konkret opgave, hvor der står præcis hvad vi skal løse af opgaver...
Så i forhold til sidste år, har vi ikke den samme frihed.. for dig er det jo så en fordel, bår du siger, at du ikke har fantasi til selv at finde på opgaver.. Jeg synes egentlig også det er okay, hvis jeg så bare får en opgave jeg kan finde ud af :P
Man skal løse de opgaver først, og hvis der er tid, kan jeg sige at det er godt at tænke på om der skulle være noget overskydende tilbage af et eller andet, da det kan trække dig meget op... Jeg ved også, at lærer og cencor skal bedømme dig efter 3 niveauer, så hver gang du kommer ind på noget nyt bliver dit niveau forhøjet... hvis du kun snakker om areal og sådan. er det vist kun niveau 1... og det er altså de lave karakterer... Jeg har fået at vide at man skal kunne renteformlen (eller noget)udenaf...
den er sådan her:
R = K / 100 * p / D * d

R: rente
K: beløb, kapital
p: procent pr. år
d: antal rentedage
D: antal dage i et renteår (360)


Håber det kan hjælpe :)

Skriv et svar til: Mundtlig matematik.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.