Andre fag
Reform 2005 - Godt eller skidt?
Svar #3
15. januar 2004 af Averell (Slettet)
Jeg kan også tilslutte mig, at man skal vælge mellem billedkunst og musik. Det må betyde mere engagerede elever i undervisningen, når de selv har valgt uden at man dog giver helt afkald på åndelig føde - og nu vi er ved den åndelige føde, så kan jeg overhovedet ikke se logikken i at man skal have old i 1.g. Old er da netop et fag, man skal modnes lidt til. Latin ryger ud til fordel for sprogforståelse, hvilket også er ærgerligt. Det er da lidt fedt bare at have den lille latinprøve i det mindste.
Der er fokuseret meget på sprogfærdigheder og så vidt jeg har forstået det, skal matematikere tvinges til at fortsætte med deres 2. sprog fra folkeskolen for at have flere færdigheder i det. Jamen, har man da helt overset det kulturbærende element i sprogene. Det kan da godt være, at man ikke lærer fransk eller spansk på to år og heller aldrig får brug for det mere, men jeg tror såmænd ikke, at matematikere vil begynde at elske tysk eller lære det bedre bare fordi de skal have det to år mere. Det er synd for de romanske sprog, især når de heller ikke længere er repræsenteret af latin.
Svar #4
15. januar 2004 af starF (Slettet)
man kan ikke bruge latin og græsk til noget, den kostbare tid kan bruges til at lære noget mere anvendelsesorienteret.
Old er et badeferie, det er også godt det bliver afskaffet, det er højst kun 1 ud fra 25 personer der forstår faget.
Svar #5
15. januar 2004 af starF (Slettet)
Svar #6
15. januar 2004 af starF (Slettet)
Svar #7
15. januar 2004 af KemiKasper (Slettet)
Svar #9
15. januar 2004 af Rune (Slettet)
Svar #10
15. januar 2004 af Peden (Slettet)
Old er i teorien et super godt og meget relevant fag da vores nuværende samfund låner meget fra grækernes, og deres måde at organisere samfundet på, og hvilke tanker der ligger bag. Problemet er bare at i praksis handler det bare om at læse Illiaden, og hvad kan man bruge det til?
Svar #11
15. januar 2004 af starF (Slettet)
Svar #12
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)
Det være sig hovedsageligt kun dansk, engelsk og samfundsfag. (historie)
Derudover kan man så vælge resten som tilvalgsfag, alt efter hvad man vil i fremtiden.... Mange har f.eks. ikke brug for kemi, fysik eller biologi. Altså dem jeg har valgt at kalde sovetime-fagene...
Derudover burde htx, hhx og gym ligges ind under en overbygning, hvor man så kunne gå på disse tre linier, tilsvarende til vores mat. el. sprog. linie i dag!
Bare et forslag jeg har bagt !
Svar #14
15. januar 2004 af Averell (Slettet)
Svar #15
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)
Jeg sidder faktisk og føler mig lidt stolt over mit indlæg #12, hvor jeg prøver at få en pædagogisk synsvinkel til problemstillingen.
old, latin og græsk kan være gode for nogle og dårlige for andre. For mig personligt, så vil jeg hellere have ihvertfald old. end jeg vil have eksempelvis fysik.
Det er naturligvis smag og behag, men jeg vil nu også sige at man godt kan bruge disse fag til noget. Latin er da bevendt som læge... Så vidt jeg ved? Eller er det helt ved siden af?
Svar #16
15. januar 2004 af maggie (Slettet)
Svar #17
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)
Lærerne kan lettere samarbejde, samtidig med at man får et større organisation.
Jeg forestiller mig desuden også nogle flere fag, som gymnasiestuderende er der mange fag som f.eks. handelsskolen har jeg mangler.
Jeg kender desuden også nogle, som gerne ville have nogle htx fag!! Men det må ikke være let....
Svar #18
15. januar 2004 af Averell (Slettet)
Svar #19
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)
Hvorfor skal man have f.eks. (mit personlige hadefag) fysik, som studieforberedende fag hvis man skal læse jura??
Det hænger ikke sammen, så jo man skal specialisere sig for at læse videre, men du har ret i at man ikke skal specialere sig for at kommne ud på arbejdsmarkedet.
Det var heller ikke det jeg mente...
Svar #20
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)