Andre fag

Reform 2005 - Godt eller skidt?

15. januar 2004 af Rune (Slettet)
Gymnasiereformen i 2005 står for døren og jeg vil i den anledning høre, hvad du synes om den. Er det godt eller skidt at få en reform?

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. januar 2004 af starF (Slettet)

Komemr da an på hvad den indebære?

Brugbart svar (1)

Svar #2
15. januar 2004 af starF (Slettet)

jeg er færdig til sommer så det.

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. januar 2004 af Averell (Slettet)

Det bedste ved gymnasiereformen er, at man får afskaffet naturfag og erstatter det med nogle fag, som rent faktisk giver adgang til nogle flere uddannelser.

Jeg kan også tilslutte mig, at man skal vælge mellem billedkunst og musik. Det må betyde mere engagerede elever i undervisningen, når de selv har valgt uden at man dog giver helt afkald på åndelig føde - og nu vi er ved den åndelige føde, så kan jeg overhovedet ikke se logikken i at man skal have old i 1.g. Old er da netop et fag, man skal modnes lidt til. Latin ryger ud til fordel for sprogforståelse, hvilket også er ærgerligt. Det er da lidt fedt bare at have den lille latinprøve i det mindste.

Der er fokuseret meget på sprogfærdigheder og så vidt jeg har forstået det, skal matematikere tvinges til at fortsætte med deres 2. sprog fra folkeskolen for at have flere færdigheder i det. Jamen, har man da helt overset det kulturbærende element i sprogene. Det kan da godt være, at man ikke lærer fransk eller spansk på to år og heller aldrig får brug for det mere, men jeg tror såmænd ikke, at matematikere vil begynde at elske tysk eller lære det bedre bare fordi de skal have det to år mere. Det er synd for de romanske sprog, især når de heller ikke længere er repræsenteret af latin.

Brugbart svar (1)

Svar #4
15. januar 2004 af starF (Slettet)

latin,græsk,old, bude afskaffes forlængst

man kan ikke bruge latin og græsk til noget, den kostbare tid kan bruges til at lære noget mere anvendelsesorienteret.
Old er et badeferie, det er også godt det bliver afskaffet, det er højst kun 1 ud fra 25 personer der forstår faget.

Brugbart svar (1)

Svar #5
15. januar 2004 af starF (Slettet)

var jeg bestemmer skulle det være sådan: dansk og engelsk skal man have alle tre år, mat skal man have på b, fysik og kemi på c, og de øvrige sprog på c (valgfag). samfundsfag og historie skal man have på b, religion c, idræt,musik, og resten af de badeferie fagene skal være valgfag.

Brugbart svar (1)

Svar #6
15. januar 2004 af starF (Slettet)

var jeg bestemmer skulle det være sådan: dansk og engelsk skal man have alle tre år på A, matematik skal man have på b, fysik og kemi på c, og de øvrige sprog på c (valgfag). samfundsfag og historie skal man have på b, religion c. Idræt,musik, og resten af de badeferie fag skal være valgfag.

Brugbart svar (1)

Svar #7
15. januar 2004 af KemiKasper (Slettet)

Ideen med at samle de naturvidenskabelige fag i et i det første halve år er en dårlig idé idet det vil være svært for den enkelte elev at adskille hvad der er biologi, kemi og fysik - det formindsker chancen for at vælge "de rigtige" valgfag... Undersøgelser viser at folkeskoleelever ikke ved ret meget om hvad der er forskellen på kemi og fysik!!! Den viden skal de da have før de vælger noget som de kommer til at bruge flere år på.

Brugbart svar (1)

Svar #8
15. januar 2004 af starF (Slettet)

#7 Hvor underviser du i kemi og fysik?

Svar #9
15. januar 2004 af Rune (Slettet)

Jeg er enig med StarF i at Latin skulle have været afskaffet for lang tid siden. Samfundsfag burde være obligatorisk.

Brugbart svar (1)

Svar #10
15. januar 2004 af Peden (Slettet)

Nu er der jo noget tvungen samfundsfag indlagt i historie allerede, men det burde så afgjort have mere plads.

Old er i teorien et super godt og meget relevant fag da vores nuværende samfund låner meget fra grækernes, og deres måde at organisere samfundet på, og hvilke tanker der ligger bag. Problemet er bare at i praksis handler det bare om at læse Illiaden, og hvad kan man bruge det til?


Brugbart svar (1)

Svar #11
15. januar 2004 af starF (Slettet)

#10 Du er vidst glad for Iliaden var, undskyld mit sprog, men det er den mest fucked up bog jeg nogensinde har læst! Lige nu har vi og Elektra hævn på Agammemnon. Det er ikke så svært, men ikke specielt brugbart!

Brugbart svar (1)

Svar #12
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)

Faktisk syntes jeg det burde være sådan at man kun havde de mest nødvendige fag på obligatorisk niveau. Dvs. Dem man behøver generelt for at klare sig i samfundet...
Det være sig hovedsageligt kun dansk, engelsk og samfundsfag. (historie)
Derudover kan man så vælge resten som tilvalgsfag, alt efter hvad man vil i fremtiden.... Mange har f.eks. ikke brug for kemi, fysik eller biologi. Altså dem jeg har valgt at kalde sovetime-fagene...
Derudover burde htx, hhx og gym ligges ind under en overbygning, hvor man så kunne gå på disse tre linier, tilsvarende til vores mat. el. sprog. linie i dag!
Bare et forslag jeg har bagt !

Brugbart svar (1)

Svar #13
15. januar 2004 af KemiKasper (Slettet)

hvorfor er det interessant hvor jeg underviser???

Brugbart svar (1)

Svar #14
15. januar 2004 af Averell (Slettet)

Kalder man old, latin og græsk for badeferiefag, skulle man nok i virkeligheden ikke have valgt gymnasiet.

Brugbart svar (1)

Svar #15
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)

#14
Jeg sidder faktisk og føler mig lidt stolt over mit indlæg #12, hvor jeg prøver at få en pædagogisk synsvinkel til problemstillingen.
old, latin og græsk kan være gode for nogle og dårlige for andre. For mig personligt, så vil jeg hellere have ihvertfald old. end jeg vil have eksempelvis fysik.
Det er naturligvis smag og behag, men jeg vil nu også sige at man godt kan bruge disse fag til noget. Latin er da bevendt som læge... Så vidt jeg ved? Eller er det helt ved siden af?

Brugbart svar (1)

Svar #16
15. januar 2004 af maggie (Slettet)

jeg er selv en Hf studerende. og jeg mener hvis det vil ske i 2005 hvor det hele bliver stået sammen . Er det meget fint. At alle fagende bliver mikset sammen. Det burde de have gjort noget før det er min mening.

Brugbart svar (1)

Svar #17
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)

Fordelen ved at få det hele over en overbygning er jo også at man har det hele samlet på et sted.
Lærerne kan lettere samarbejde, samtidig med at man får et større organisation.
Jeg forestiller mig desuden også nogle flere fag, som gymnasiestuderende er der mange fag som f.eks. handelsskolen har jeg mangler.
Jeg kender desuden også nogle, som gerne ville have nogle htx fag!! Men det må ikke være let....

Brugbart svar (1)

Svar #18
15. januar 2004 af Averell (Slettet)

Man behøver ikke gå i gymnasiet for at lære at klare sig i samfundet - det skulle man gerne have lært i folkeskolen. Det er heller ikke meningen, at man skal specialisere sig i gymnasiet. Gymnasiet ligger imellem disse poler som en studieforberedende uddannelse, derfor må det holde en vis standard, selvom det kan være svært at lave studieforberedende undervisning, når 40% af en ungdomsårgang går i gymnasiet.

Brugbart svar (1)

Svar #19
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)

Det er jo netop det der er problemet... Det med folkeskolen, fordi hvem ved noget som helst om politik, om samfundets indretning når man er 15-16 år? Hvem ved noget om uddybbende litteratur, medier osv. når de har den alder. Jo vist så lærer man da noget grundlæggende i folleren, men det skal altså være bedre i gym.
Hvorfor skal man have f.eks. (mit personlige hadefag) fysik, som studieforberedende fag hvis man skal læse jura??
Det hænger ikke sammen, så jo man skal specialisere sig for at læse videre, men du har ret i at man ikke skal specialere sig for at kommne ud på arbejdsmarkedet.
Det var heller ikke det jeg mente...

Brugbart svar (1)

Svar #20
15. januar 2004 af SKB85 (Slettet)

Desuden er det jo heller ikke alle, som vælger studier efter gym. Der er nogen der skal ud i den virkelige verden, men hvad kan man bruge det til hvis man ikke ved hvordan den fungerer? Hvis du bare vil være salgsassistent i et firma, hvorfor er der så ikke et fag der hedder salg & service i gym...?

Forrige 1 2 Næste

Der er 36 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.