Dansk

skriftlig dansk

13. september 2006 af khair (Slettet)
hej, jeg skal lave en dansk stil hvor der er fem opgaver, og hvor man enten skal redegøre, diskutere, analysere, fortolke, og perspektivere. mit spørgsmål går ud på, hvad er konkret f.x en redegørelse..er der eventuelt nogen der har en vejledning af en art, som viser præcis hvad man skal gøre i hvert af tilfældene?

Svar #1
13. september 2006 af khair (Slettet)

Ps. det er de samme slags opgaver man får til dansk eksamen.

Brugbart svar (0)

Svar #2
13. september 2006 af Malene2005 (Slettet)

Når du redegør for en tekst, genfortæller du den bare, altså du giver et kort resume, hvor du kun fortæller om de vigtige ting.
En redegørsel, skal ikke være på mere end 100 - 200 ord.

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. september 2006 af eksamenshaj (Slettet)

#0
Der findes papirer, der viser, hvad der helt konkret forventes indenfor den diskuterende, den analyserende og den kommenterende genre, som man skal skrive om til skriftlig dansk eksamen. Jeg tror du må kunne finde dem på google. Jeg har dem desværre ikke længere.

Svar #4
13. september 2006 af khair (Slettet)

ok, en redegørelse er altså en genfortælling, hvor man udvælger det vigtigste og fortæller om det. Jeg tænkte nok at der var noget papir på det, for jeg synes jeg har brugt det før. Men ihverftald tak for det.

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. september 2006 af *sun* (Slettet)

jep lige præcis :)

Svar #6
14. september 2006 af khair (Slettet)

men hvad er så en analyse?

Brugbart svar (1)

Svar #7
16. september 2006 af rasmushs (Slettet)

Hej Khair!

Analyse
-------
En analyse opløser en tekst (dvs. en helhed) i dens bestanddele for derefter at konstatere bestanddelenes indbyrdes sammenhæng. En analyse er altid objektiv. En analyse afsluttes med en fortolkning, der rummer en konklusion på analyseresultaterne. Fortolkningen afdækker den centrale idé eller der vigtigste budskab i teksten. Fortolk aldrig ud over tekstens grundlag; hæft dig fx ikke kun ved positive ord, hvis der også findes negative ord i teksten. Der må altid være dækning for konklusionerne.

Redegørelse
-----------
At gøre rede for betyder at bringe orden i eller klarhed over, at forklare. En redegørelse adskiller sig altså fra referat og resumé ved at være en ordnet, forklarende fremstilling af en tankegang, et hændelsesforløb etc.
En redegørelse vil i reglen være udgangspunkt for en videre behandling af teksten (fx sammenligning, stillingtagen m.m.), og det er en absolut nødvendighed, at den er loyal mod teksten, giver en redelig fremstilling; ellers bliver hele fremstillingen skæv eller forfejlet.
Det er vigtigt at skelne mellem referat og redegørelse, idet redegørelsen forholder sig friere til forlægget, hvilket kan medføre, at man af hensyn til klarheden ikke følger forlæggets opbygning.

Diskutere
---------
Det siger næsten sig selv. Man skal præsentere argumenter for eller/og imod.

Fra Wikipedia: "En diskussion, baseres på to påstande, i det at der er to der diskuterer. Enten finder man ikke ud af noget, end at man kan skrive ja/nej i lang tid ellers fældes det på bevis - hvorefter beviset kan diskuteres."

Fortolkning
-----------
En fortolkning bygger på analysen. Den samler de forskellige delkonklusioner og fortolker dem. Man kunne fx i sin analyse komme frem til, at hunden altid gik ud på ... øhh.. en bestemt mark. Det er en ANALYSE af hundens adfærd. I fortolkningen kommer man så ind på HVORFOR hunden gør det. Fx fordi marken har en reference til hundens fortid.

Referat (Det er altid godt at vide)
-------
At referere vil sige at gengive, genfortælle. Ved et referat forstås den i reglen kortfattede, neutrale gengivelse, der følger forlæggets opbygning. Det er vigtigt, at man i i sin udvælgelse skelner mellem væsentligt og uvæsentligt. Overvej altid – med modtageren i tankerne – hvor meget eller hvor lidt det er nødvendigt at referere for at skabe den tilstrækkelige baggrund for forståelsen af fx en efterfølgende analyse.

Resumé (også godt at vide)
------
At resumere vil sige at sammenfatte i uddrag, og et resumé er derfor en kort oversigt, der gør hovedtanken eller det centrale handlingsforløb klart. Et resumé må være loyalt over for det stof, der resumeres. Et resumé bør være kort, klart og præcist – kortere end et referat.

Vurdering
---------
At vurdere en teksts udsagn, argumenter og synspunkter vil sige, at man skal afveje fx et synspunkts holdbarhed eller væsentlighed i lyset af andre synspunkter og i forhold til konkrete kendsgerninger. Til en vurdering hører en argumentation. Det udelukker ikke, at man har sin egen holdning, heller ikke at man udtrykker den, den er blot ikke hovedsagen.


Håber du kunne bruge det. Noget er fra min dansklærer, andet fra min bestøvede hukommelse ;)

Brugbart svar (0)

Svar #8
16. september 2006 af -Zeta- (Slettet)

#7:

Ganske fin samling. Det kan jeg i hvert fald godt bruge. :-)

Svar #9
17. september 2006 af khair (Slettet)

wow. Det var virkelig en stor hjælp. tusind tak. den er 100% brugbar :D

Skriv et svar til: skriftlig dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.