Matematik

mundlig matematik

08. marts 2005 af hilo (Slettet)
er der nogen som har gode tip i baglommen fra erfaringerne i folkeskolens afgangsprøve i matematik+fysik/kemi mundtlig????

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. marts 2005 af Mads123 (Slettet)

Egentlig er mundtlig matematik ligesom skriftligt matematik i folkeskolen. Du regner nogle opgaver og så kommer de forbi og spørger hvad du laver.

Men har desværre ikke lige nogle gode råd.

Brugbart svar (1)

Svar #2
09. marts 2005 af Epsilon (Slettet)

#1: Til den skriftlige prøve kommer der nu ikke ligefrem nogen forbi og spørger, hvad du laver ;-)

hilo:
Skal du op alene, eller indgår du i en gruppe i de pågældende prøvefag?

//Singularity

Svar #3
09. marts 2005 af hilo (Slettet)

#2: Jeg har ingen anelser om hvem jeg skal op sammen med, Jeg overvejer at gå op sammen med en boy, for de deler opgaven fair....siger det af egen erfaring. Hvis jeg vælger egen køn bliver jeg enten nød til at sige det hele for modpartneren ikke kan finde ud af noget somhelst....ikke engang division!!!!!!
Elller sal jeg op med en der er lige under min niveau (jeg praller ikke!), men den pågælende vil gøre alt for at sige det hele selv.......derfor er et par stykker af drengene (max en) den bedste løsning for mig, da vi begge har den samme forståelse af matematik. Og ingen af os er ude på være den dominerende....

Brugbart svar (1)

Svar #4
09. marts 2005 af Waterhouse (Slettet)

Hvis du mener at du har styr på matematikken - eller fysik/kemien - kan jeg kun anbefale at man går op alene.

Brugbart svar (1)

Svar #5
09. marts 2005 af Epsilon (Slettet)

#3: Vælg primært ud fra dit faglige niveau og dine ambitioner. Hvis du er meget skrap, så overvej at blive eksamineret alene. Det giver selvsagt de optimale muligheder for en udmærket karakter.

Til en gruppeeksamen ender man ofte med en skæv karakterfordeling gruppemedlemmerne imellem, enten som følge af ulige niveaumæssig sammensætning af eleverne, eller fordi opgaverne/spørgsmålene i eksaminationen er blevet ulige fordelt inden for gruppen. Begge dele er alt andet lige uhensigtsmæssige.
I en gruppeeksamen er det derfor helt afgørende for, at alle i gruppen opnår en god karakter, at I er på omtrent samme niveau og formår at disponere opgaverne/spørgsmålene således, at de fordeles nogenlunde ligeligt i omfang og sværhedsgrad.

//Singularity

Brugbart svar (1)

Svar #6
09. marts 2005 af svinesen (Slettet)

jeg ved faktisk heller ikke hvem jeg skal op med, jeg vølger nok også en dreng da de ikke er sådan nogle som bliver sure over en lille ting mansiger ligesom piger (jeg er selv pige) og ved du hvad jeg hader piger de er total forfindede og jeg ved ik hvad...

Brugbart svar (1)

Svar #7
09. marts 2005 af svinesen (Slettet)

men det er jo ikke alle der er forfindede jeg er ivertifald en undtagelse... og måske dig?

Brugbart svar (1)

Svar #8
09. marts 2005 af svinesen (Slettet)

forresten hvis du er god til tysk må du da meget godt rette mine sætninger, jeg er nemlig en lille spasser til tysk

Brugbart svar (1)

Svar #9
09. marts 2005 af *A* (Slettet)

Jeg var til matematik eksamen med en dreng i folkeskolen. Det fungerede ret godt. Vi blev rost for vores samarbejdsevne (det er nemlig også meget rart til lige at støtte den anden hvis man bliver lidt forvirret en gang i mellem) men vi var begge på samme niveau og det fungerede rigtig godt at vi turde stole på at den anden regnede opgaverne (altså deres halvdel) ordentligt. Egentlig synes jeg matematik var den hyggeligste eksamen nogensinde. Man regner som sagt bare opgaver (uden stress) og censor og lærer kommer og spørger lidt

Brugbart svar (1)

Svar #10
09. marts 2005 af Gamle stræber (Slettet)

Går selv i 9. Vores lærere, har været flinke, så de lod os prøve, hvoren en skriftelig mat foregår, en mundtlig osse. Vi fik den problemregnin fra december 2004, jeg siger dig/jer, at den var nogenlunde let, men alle fattede minus. Plejer ellers at få et tocifret karakter, for hver aflevering, fik kun 8!. det samme gælder mundtlig. Min klasse fatter INTET!. læren valgte at jeg skulle op med en, der havde lidt tjek på det, jeg skulle hele tiden rette hendes ting. Det lagde lærerne selvf. mærke til, så hun fik 7. Jeg fik et sølle 8-tal. Lærerne sagde, at jeg sagtens kunne få højere, men det er fordi jeg var i gruppe med hende.
* Godt råd: det er for ensomt at være alene, godt at være to, for dumt at være tre!. Hvis du nu er god til mat, og fy/ke, men ikke liiige, kunne komme i tanke om syrerestionen i salpetersyre..hmm, så er da godt at ha en makker, ved siden af!. Sådan så du ikke kører fast.
Det er ikke så slemt :). Spørg din lærer om gode råd, han har nok oplevet flere prøver, end hvad brugerne herinde har :). Spørg løs, hvis du mangler noget!..

Brugbart svar (1)

Svar #11
09. marts 2005 af hmmm (Slettet)

Jeg kan kun anbefale at gå op alene hvis du har styr på tingende, men hvis du har det. Så er det, det bedste at gøre. Det virker også meget mere selvsikkert på læreren og censoren når man går op alene, ligesom det også giver en større tolerance hvis man laver en lille fejl... gik selv op alene for 3 år siden og fik 10(mat) og 11(kemi/fys)

Svar #12
09. marts 2005 af hilo (Slettet)

Tak for opmærksomheden, og rådene. Det kan jeg ihvertfald bruge til noget. Mate overvejer jeg at gå op alene. Men det er mere fysik og kemi, hvor faget er så abstrakt at man huurtigt kan komme til at glemme noget som gamle stræber nævner. Men der har jeg to muligheder....enten én som ikke har forstand på fysik og kemi...elller én der har som matematikken mindre end mit niveau, men tror at det er "solo kamp"......hvad gør man så?

Brugbart svar (1)

Svar #13
11. marts 2005 af Gamle stræber (Slettet)

#12: Det er faktisk rigtigt, solo kamp, bliver det, hvis i er på samme niv. og du ikke har sagt ret meget, så tænker du: åh shit, jeg må hellere lige vise ham den diagram jeg har lavet, inden han tror at x-nørden er bedre end mig!. Også konkurrer i faktisk om den højste karakter!. Det sagde min lærer i hvert fald!.
Fy/Ke er da ikke abstrakt :) . Du skal bare skrive korte sætninger til hvert emne, som du ved, at du kan trække lod blandt.
F.eks. Fysik: Magentisme, EL-magentisme, induktionsstørm, vekselstrøm.
Kemi: Syre&Base, Metal&ikke-metal, spejdersnus/salmiakxxx, og en fjerde, jeg ikke kan huske!.
Hér er et link, som du i hvert fald, takker mig for :): http://www2002192.thinkquest.dk/
Men en guru, ved navn KemiKasper herinde fra, får 13 i skrf. Fysik og vist 11 i Kemi i gym. siger at den er fyldt med fejl!.

Brugbart svar (1)

Svar #14
11. marts 2005 af Epsilon (Slettet)

#13: Jeg er helt enig med KemiKasper i den betragtning. Der er ganske enkelt alt for mange fejl - her tre af de mest elementære;

- 1kWh betragtes som en effektværdi.
- Facit til opgave 3) i fysik er åbenlyst forkert. Sitets forfatter mener åbenbart, at 0.5A*20s = 40C.
- Energi i strøm er hastigheden af elektronerne.

Foruden fejlene føres sproget på websitet konsekvent i en 'smart' og undertiden alt for useriøs tone. Afsnittet om elektromagnetismens historie er en gang sludder for en sladder med grundløse gætterier på, hvordan Ørsted og Faraday tænkte.

Man har større gavn af at læse i bøgerne og følge grundigt med i undervisningen.

//Singularity

Brugbart svar (1)

Svar #15
11. marts 2005 af -1^(1/2) (Slettet)

Bemærk spørgsmål ni under "fysik":

"Sig Ohms lov"

Givet at "Ohms lov" kan artikuleres på korrekt vis sikrer man sig, at "rive sin censor for hårdt rundt til sommer".

Det er perverst.

Brugbart svar (1)

Svar #16
11. marts 2005 af Gamle stræber (Slettet)

Yes yes. Er kun en lille forkælede snotunge, der stadig render rundt i folkeskolen..sammen med 0.klasserne. Noget af det kunne jeg se, at de var helt ude på hampen.
#15: Ja, også med de obligatoriske storbarmede piger!..sikke en omgang vås!. Tror de skriver på den måde, så læseren, ikke mister interessen til at læse videre. Gætter kún!. Ohms er da meget enkel, og tror faktisk ikke på at censoren bliver overrasket at man kender den uden ad. Hvilket man bør gøre :) .
Kan du anbefale nogle gode bøger Singularity?.

Brugbart svar (1)

Svar #17
11. marts 2005 af -1^(1/2) (Slettet)

"Det er forår, og ud over at alle pigerne snart smider deres bluser, og går rundt i
deres små toppe og lækre lår, så betyder det også at VI SKAL TIL EKSAMEN I
FYSIK / KEMI!!!"

Den ansvarlige for sitet er tilsyneladende fascineret af alt hvad der kan stemples som præpubertært.

Brugbart svar (1)

Svar #18
11. marts 2005 af -1^(1/2) (Slettet)

#16: suk.

Brugbart svar (1)

Svar #19
11. marts 2005 af Epsilon (Slettet)

#16: En god indføring i energi og elektriske kredsløb findes i "Fysikkens Verden" (bind 1). Anden udgave fra 2002 - som vistnok er den nyeste - ses her;

http://www.bogpriser.dk/isbn/8712026913?parentaction_id=3158543

Det lærebogssystem bruges på en lang række gymnasier landet over.

Derimod er jeg ikke spor begejstret for lærebogssystemet "Orbit" (bd. 1-3)

http://www.systime.dk/titel.asp?sideid=53&udgivelseid=2551

som beklageligvis også er meget udbredt i gymnasiet. Hold dig helst fra den, hvis du vil lære fysik ordentligt.

//Singularity

Svar #20
11. marts 2005 af hilo (Slettet)

hay Singularity
har du gode ideer til ekstralæsning i 9. klasse af fy/ke, her tænker jeg på bøger+nettet....

/hilo

Forrige 1 2 Næste

Der er 29 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.