Fysik

Fysik B eksamensprojekt om lyd.

06. april 2014 af Lektiefreak1 - Niveau: B-niveau

Vi er i gang med et forsøg omkring lydudbredelse, hvor frekvens lamda og lydens hastighed indgår. Vores forsøgsopstiling foregår ved at vi bruger et resonansrør som er 2,12 m langt, ved resonansrørets munding og enden er der placeret en mikrofon, og enden er tildækket. Dernest frembringes kammertonen som er 440 Hz, frekvensen udregnes praktisk vha. loggerpro ved at finde svingstiden som er 0,0022 (bølgetop til bølgetop) og frekvens udregnes til 454 Hz. Problemet opstår når vi efterfølgende vil finde lamda(bølgelænden) samt lydens hastighed. nogle der kan hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2014 af peter lind

Du skal se på længden af dit rør- Der hvor mikrofonen er er der bug. Hvis den anden ende er lukket er der knude. Ved hjælp af dette burde du kunne finde bølgelængden


Svar #2
06. april 2014 af Lektiefreak1

jeg forstår ikke helt hvad du mener, har regnet afstanden af mikrofonens bug til 2,12 m, men hvordan finder jeg nu bølgelængden?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. april 2014 af peter lind

Der er en bølgelængde fra bug til bug. Der er en halv bølgelængde fra bug til knude


Svar #4
06. april 2014 af Lektiefreak1

Billede af forsøgsopstillingen er vedhæftet, forstår ikke hvordan jeg kan finde bølgelængden praktisk?

Vedhæftet fil:billede.jpg

Skriv et svar til: Fysik B eksamensprojekt om lyd.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.