Tysk

Side 2 - Rettelse af tysk stil!

Brugbart svar (0)

Svar #21
13. april 2014 af Stygotius

Jeg har ikke brug for at blive "hjulpet videre".

Der står en del vrøvl i den "blog", bl.a."Til gengæld er det selvsagt mindre godt, hvis det (=man) erstatter det mere konkrete 'jeg', 'du', 'I' osv".

Det er udmærket sprog at bruge "man"i stedet for "jeg" hvis man vil være mindre konkret, dvs. ønsker at anonymisere sig selv eller at gøre udsagnet generelt.

Den pegepindsvingende dame der har begået denne tekst, har vist at hun  intet selvstændigt forhold til sproget har.

"og" og "men" er parataktiske konjunktioner, der sammenstiller to led i en sammensætning inden for den samme meningshelhed. Efter (både i figurlig og konkret forstand) at have sat et punktum, der skal afslutte en tankegang eller en sammenhæng, er det absurd at ville fortsætte med noget man tydelig har vist, er afsluttet.

Som bekendt udtrykker '"men" en kontrast, og når der intet er at forholde sig kontrastivt til, er udsagnet meningsløst,  - - -på samme måde som  når en del siger det idiotiske "både.......men også" fordi de ikke kan finde ud af at sige det logiske "ikke kun.......men også". 

Ny hovedsætnng = ny meningshelhed og ny sammenhæng. 

I øvrigt har jeg aldrig været udsat for nogen "danskkyndige" på Studieportalen, -tværtimod. 

Det gælder også dem der mener de kan vejlede andre i diverse videoer med det værste sludder.


Brugbart svar (0)

Svar #22
13. april 2014 af NylsBurger (Slettet)

Der er en række andre småord, der ligeledes ofte bruges til at forbinde meningshelheder hen over et punktum, fx konjunktionen "for" og adverbierne "derfor" og "alligevel". Er det så også dårligt dansk at starte en sætning med et af disse ord? Vil du i disse tilfælde holde fast i reglen "Ny hovedsætning = ny meningshelhed og ny sammenhæng", eller vil du her acceptere en større sproglig frihed?

Jeg er i øvrigt helt enig i din afvisning af bloggens (Erik Hansens?) undsigelse af "man", og jeg har også selv en mistanke om, at der ikke er meget hjælp at hente hos de "danskkyndige" på Studieportalen. Men vores diskussion er off topic her i kategorien "Tysk". Det var derfor, jeg henviste til "Dansk". Tak for en god diskussion.


Brugbart svar (0)

Svar #23
13. april 2014 af Stygotius

"for" er også¨en parataktisk konjunktion, som forbinder to hovedsætninger.

Der er naturligvis intet forkert eller vildledende i at indlede en ny sætning med et adverbium

Ja, jeg vil naturligvis fastholde at ny hovedsætning = ny meningshelhed.

Afvisningen af brugen af  "man" tror jeg ikke er Erik, Hansens,  men denne hattedames. egen


Svar #24
16. april 2014 af itme (Slettet)

Til #4 og #5

Nej det er ikke en Google Oversæt, men tro hvad i vil. Til alt det andet i har skrevet: meget modent må jeg sige..

PS: Tak til dem der hjalp, selvom jeg allerede havde afleveret den :-)


Brugbart svar (0)

Svar #25
16. april 2014 af Stygotius

ad # 22

Ja, naturligvis er det dårligt dansk.

At skrive f.eks.   "Jeg rejser aldrig til Tyskland. For jeg bryder mig ikke om tyskere". er rent nonsens,             -sprogligt set.. 


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Rettelse af tysk stil!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.