Dansk

Dispositioner til 10 klasses mundtlige prøve

18. maj 2014 af ramiac (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Jeg har kigget på mange dispositioner, og jeg har lagt mærke til en ting... Hvorfor laver folk et afsnit med "Disposition af mundtlig prøve" og et andet med "Præsentation af analyse og fortolkningspunkter"?

Er der nogle der kan hjælpe mig? Mange tak på forhånd...


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2014 af LæreNyt (Slettet)

Dispositionen er til for at man ved hvornår man skal sige hvad til eksamen. Den er der også for at lære og cencor ved hvornår du vil sige hvad. Præsentationen af analyse og fortolkningspunkter, er blot for at de ved hvilke punkter under din analyse og fortolkning du vil undersøge


Svar #2
18. maj 2014 af ramiac (Slettet)

#1

Ok så disposition af mundtlig prøve er hvordan min fremlæggelse vil være bygget op altså f.eks.

1. Præsentation
2læse obligatoriske tekst
3 analyse
4. Afslutning

Og præsentation af analyse og fortolkningspunkter, der skriver jeg hvilke punkter jeg vil komme ind på når jeg analyserer teksten f.eks.

1. Genren
2opbygning
3 handling
4. Personer
Osv

Er det rigtigt det jeg har forstået? :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. maj 2014 af ping317 (Slettet)

Du har i og for sig ret i at det er en form for disposition.
Og det er alfa-omega at din disposition er kronologisk, men det du har lavet er lidt noget u-elegant, tror godt du kan komme mere elegant om ved det ).
Måden jeg tænker på en disposition, er, at det er den indholdsfortegnelse man har for sig selv, før man skriver opgaver, og dispositionen har som holder den røde tråd.
Når man laver en disposition er det fordi det gør det overskueligt, og så læseren kan følge den røde tråd man har lagt ud for dem.
Det giver samtidig et prof førstehånds indtryk at lave en god disposition af opgaven, og man siger jo at et førstehåndsindtryk kan tælle op mod 3 karakterer ;)
hvis du kan bruge mit svar til noget, eller har brug for en uddybning, så gør så jeg kan se det. Enten send mig en mail eller tryk ”brugbart”, så får jeg en besked, og tjekker dit svar..


Svar #4
19. maj 2014 af ramiac (Slettet)

Jeg ved godt at en disposition, der skal der være stikord...

Ligenu tænker jeg på hvor mange punkter og sider det må fylde skal der være mange? og hvor lang tid varer eksamen i prøveform A? Altså hvor lang tid skal jeg snakke osv.

Svar #5
19. maj 2014 af ramiac (Slettet)

Det jeg skrev i #2 var et hurtigt eksempel...

Skriv et svar til: Dispositioner til 10 klasses mundtlige prøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.