Fysik

Magnetisme

13. juni 2014 af thea1716 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hejsa kloge mennesker :-D
Jeg skal op i mundlig fysik om få dage, og jeg er igang med at lave små dispositioner til hvert opgivet emne. Et af de 18 emner hedder magnetisme, jeg ved en del om magnetisme, men jeg har brug for mindst 3 forsøg som skal vises. Jeg har selv to små forsøg, som jeg setter sammen til et forsøg:
Visning af en to stangmagneters tiltrækningen- og frastødningsevne + at gøre en sagklinge til en magnet.
Men forsøgene skal ligsom blive sværere og sværere og jeg kan ikke rigtigt komme i tanke om nogle andre forsøg som er "vildere", uden det kommer til at handle om elektromagnetisme, for det må det ikke!
Er der en der komme på nogle forsøg, som jeg kan bruge? ;-)
Tak på forhånd <3


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2014 af Joe11111 (Slettet)

Jeg vil lige sige at jeg var op til fysik eksamen sidste år, hvor jeg trak magnetisme og jeg SKULLE ind på elektromagnetisme, fordi magnetisme er et al for lille emne


Brugbart svar (1)

Svar #2
13. juni 2014 af Maaaay (Slettet)

Ja, magnetisme er overhovedet ikke et stort emne nok at komme op til fysik/kemi eksamen i. Jeg var selv oppe i går, og der trak jeg magnetisme og elektromagnetisme. Jeg lavede i alt seks forsøg, fordi jeg havde så god tid (fik desuden 12...)

Nå, men de forsøg, jeg lavede, var påvisning af de magnetiske kræfter (det med to stangmagneter, der kan tiltrække og frastøde hinadenen), magnetisér en savklinge, påvisning af en stangmagnets magnetfelt, magnetisk og umagnetisk, fremstil en elektromagnet og elektromagnetens styrke. 

Bare emnet magnetisme og elektromagnetisme var næsten ikke stort nok til at tale om hele tiden. Det førte derfor også til, at jeg blev nødt til at tale om transformation og induktion - og også en hel del perspektivering.. 

Men held og lykke med din eksamen - håber det kommer til at gå dig godt! 


Svar #3
13. juni 2014 af thea1716 (Slettet)

Ok! Bare lige et spørgsmål, det "store" forsøg til sidst, er det sådan noget som en generator? :-D

Svar #4
13. juni 2014 af thea1716 (Slettet)

FANTASTISK!!! ;-D tusinde tak for hjælpen begge to <3

Brugbart svar (1)

Svar #5
13. juni 2014 af Maaaay (Slettet)

Ja, de "simple" forsøg først, hvor du påviser nogle få ting, som fx et magnetfelt eller magnetiske kræfter. Og derefter kan du så gå videre og lave et forsøg, så det kommer op i en højere "enhed", eller hvad man siger. Og ja, det kunne sagtens være at bygge en generator - det er faktisk en god idé! :-) 


Svar #6
13. juni 2014 af thea1716 (Slettet)

Super mange gange tusinde tak! :-D

Brugbart svar (1)

Svar #7
13. juni 2014 af anne4939 (Slettet)

Øvelse

-Vis magneternes kraftlinjer- hvor er de stærkest

De er stærkest ved polerne. (magnet, papir og jernspåner)

Øvelse

-Lav en magnet-hvordan gøres den u-magnetisk igen?

Man stryger en stangmagnet over en savklinge ca. 30 gange

Den kan gøres u-magnetisk ved at banke den mod noget hårdt eller opvarme den.


Øvelse

-Vis at en frit drejelig magnet indstiller sig i retningen nordpol peger mod nord.


 

Øvelse

-Vis frastødning og tiltrækning


Brugbart svar (1)

Svar #8
13. juni 2014 af mette48

Magneters anvendelse, bl.a. de første kompasser (lidt historie)

Stoffer der kan/ikke kan tiltrækkes af en magnet.

Sammenligning af to magneters styrke

Hvordan kan man finde ud af hvilken af to "ens jernstænger", der er magneten, nor man kun har magneten og jernstangen til at løse opgaven med?

Det er små forsøg, men der kan fortælles en del ud fra dem.

Magnetisne er ikke et let spørgsmål, husk at sige selv de enkleste ting om emnet.


Skriv et svar til: Magnetisme

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.