Generelt

Dispensation for kandidatreglen

07. august 2014 af Polit123 (Slettet)

Kære alle

Jeg har længe ønsket at tage en anden uddannelse (fx jordemoder eller medicin), men jeg har allerede en kandidat -derfor falder jeg for kandidatreglen!

Jeg har mange gange overvejet at droppe fra den uddannelse, som jeg færdiggjorte (cand polit), men da jeg i forvejen havde en afbrudt bachelor (for flere år siden), ville jeg falde for 3- gangsreglen i stedet (denne er nu afskaffet, typisk...), hvorfor jeg færdiggjorde kandidaten. Jeg tænkte også, at hvis jeg en dag skulle søge dispensation på en ny uddannelse, ville det alt andet lige være mere fornuftigt at have gennemført en kandidat i forhold til at have to uafsluttede uddannelser i bagagen. Men sådan skulle det ikke være..

Jeg har henvendt mig på maaaange uddannelsessteder og har fået ørerne tudet fulde om, at det er ekstremt svært at få dispensation for kandidatreglen (hvis man ikke er en kirurg, der mister en arm..), og at jeg ikke skal sætte næsen op efter det. Udover det har jeg stort set kun mødt modstand på mine henvendelser om sagen fra diverse studievejledere, og ingen kan rent faktisk dele deres erfaringer med ansøgere som har søgt og fået dispensation. Jeg er klar over udsigterne for en dispensation af denne type, men hvis jeg ikke søger, får jeg den jo slet ikke - så jeg er forberedt på at lægge lidt arbejde i det.

Derfor henvender jeg mig nu herinde -  er der nogle her, som har erfaring med dispensation for kandidatreglen? Er der nogle, der har opnået det og på hvilket grundlag?

Al erfaring med dispensation for kandidatreglen modtages med kyshånd.

De bedste hilsner Julipolit


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Undskyld jeg siger det men det er virkelig også umodent at have en cand.polit og så ville tage endnu en uddannelse. Mange andre ville gerne have haft din plads.

Hvorfor starter du ikke en virksomhed indenfor noget du interesserer dig for ? Du har alle mulige fede skills.

Svar #2
21. august 2014 af Polit123 (Slettet)

Hej Carsten

Tak for dit svar -  men det er desværre ikke særlig brugbart i min situation. Jeg har efterhånden været færdiguddannet og beskæftiget i et par åt (endda med et job, som jeg er glad for). Desværre er administrativt og økonomisk arbejde slet ikke noget, jeg vil beskæftige mig med resten af livet, og min uddannelse kan derfor ikke føre mig til det, jeg ønsker at beskæftige med mig - nemlig sundhed og mennesker ved en uddannelse som jordemoder eller i medicin.

T.O. er der ikke mange andre, der ville have min plads - i sin tid da jeg læste polit var der ledige pladser, så jeg har heldigvis ikke taget pladsen foran næsen på en anden :-)

Er der ikke andre, der har noget erfaring, som de gerne vil dele?

Mvh. Julipolit


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Så må du undskylde mit brovtne indlæg. Det var ikke så slemt ment.

Jeg håber der er en der kan hjælpe dig lidt mere.


Svar #4
21. august 2014 af Polit123 (Slettet)

Det behøver du skam ikke undskylde :)

Jeg har selvf gået og overvejet længe, om jeg virkelig bare var umoden mht min opfattelse af min uddannelse og bare skulle finde mig til rette i voksenlivet. Jeg har dog blot efter flere års betænkning fundet ud af, at jeg ikke kan ignorere min drøm længere og har besluttet, at nu vil jeg forsøge at gøre noget ved det :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. august 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det forstår jeg godt.

Jeg har både været tømrer, anlægsgartner og kok før jeg fandt ud af at jeg ville tage en HF og starte på uni hvor jeg er nu, så jeg kender godt tvivlen.

Jeg tænker bare - hvis du er polit og har haft arbejde, så burde du da snildt kunne spare sammen af en absolut ikke ubetydelig indtægt og så læse endnu en uddannelse for egen regning ? Kan det ikke være en mulighed ?


Skriv et svar til: Dispensation for kandidatreglen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.