Matematik

Simpel algebra

18. september 2014 af Slashdash - Niveau: C-niveau

(2a-4b) (4a+6b) lyder stykket, men vi(mine venner) er mange som har forskellige svar vil gerne lige have fået en logisk forklaring, det burde ikke være et problem at regne den ud med siden andre har fået forskellige svar, kunne det være godt med nogle forklaringer.


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

Prøv at vise dine egne udregninger. Man ganger hvert led i den ene størrelse med hvert led i den anden.

Du har ret, det burde ikke være et problem.


Svar #2
18. september 2014 af Slashdash

Jeg får den til at være 2a 10b da den første parentes er i minus

-2 a + 4a  

4b+6b


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Det giver ingen mening.

Igen: Man ganger hvert led i den ene størrelse med hvert led i den anden størrelse:

        (2a-4b)·(4a+6b) = 2a·4a + 2a·6b + (-4b)·4a + (-4b)·6b

                                  = ...

Prøv nu selv at reducere færdig.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. september 2014 af Hansihh (Slettet)

#3 præcis og grundigt


Svar #5
18. september 2014 af Slashdash

#3

#2

Det giver ingen mening.

Igen: Man ganger hvert led i den ene størrelse med hvert led i den anden størrelse:

        (2a-4b)·(4a+6b) = 2a·4a + 2a·6b + (-4b)·4a + (-4b)·6b

                                  = ...

Prøv nu selv at reducere færdig.

Vil det sige at det er forkert, i så fald forstår jeg ikke logikken? Undskylder for min dumhed.


Brugbart svar (0)

Svar #6
18. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Ja, dit forslag i #2 er forkert. Jeg har forsøgt at forklare dig flere gange nu, at man ganger to toleddede størrelser med hinanden ved at gange hvert led i den ene størrelse med hvert led i den anden. Prøv nu at fortsætte, hvor jeg slap i #3.


Svar #7
18. september 2014 af Slashdash

#4

#3 præcis og grundigt

Forstår det ikke.


Svar #8
18. september 2014 af Slashdash

#6

#5

Ja, dit forslag i #2 er forkert. Jeg har forsøgt at forklare dig flere gange nu, at man ganger to toleddede størrelser med hinanden ved at gange hvert led i den ene størrelse med hvert led i den anden. Prøv nu at fortsætte, hvor jeg slap i #3.

Andersen11 jeg kan sagtens regne det ud du skrev, men det ville egentlig ikke hjælpe mig da jeg ikke forstår logikken i, hvad du skriver / hvorfor du skriver det.


Brugbart svar (0)

Svar #9
18. september 2014 af Hansihh (Slettet)

#7 altså hvis du mener at dit resultat er rigtigt så er det desværre forkert, Andersen har ret med hans opstilling af stykket. Jeg formidler at du ikke ved hvordan man regner det ud??


Svar #10
18. september 2014 af Slashdash

#9

#7 altså hvis du mener at dit resultat er rigtigt så er det desværre forkert, Andersen har ret med hans opstilling af stykket. Jeg formidler at du ikke ved hvordan man regner det ud??

Det er mere det med hvordan han fik mellemregningerne til det. Jeg har regnet stykket ud han skrev, men det kan også være at det er udregningen der er forkert, i så fald er det virkeligt pinligt.


Brugbart svar (0)

Svar #11
18. september 2014 af Hansihh (Slettet)

#10 der er jo ikke noget pinligt i at spørge? tegner det lige på paint måske bliver det mere forståeligt
 


Svar #13
18. september 2014 af Slashdash

#11

#10 der er jo ikke noget pinligt i at spørge? tegner det lige på paint måske bliver det mere forståeligt
 

Det er ikke at spørge, der er pinligt, men at få "forkert" 


Brugbart svar (0)

Svar #14
18. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#13

Hvad forstår du ikke i den grundlæggende regel

        (a + b) · (c + d) = a·c + a·d + b·c + b·d

?


Brugbart svar (0)

Svar #15
18. september 2014 af Hansihh (Slettet)

Øvelse gør mester, dermed er det ok at lave noget ''forkert''.
 


Brugbart svar (0)

Svar #16
18. september 2014 af Hansihh (Slettet)

prøv at skrive hvad det du kom frem til


Svar #17
18. september 2014 af Slashdash

#12

#8

Du må så forsøge at repetere de regler, du skulle have lært i folkeskolen

http://books.google.com/books?id=USEF4Ll38ZMC&pg=PA32&lpg=PA32&dq=flerleddede+st%C3%B8rrelser+multiplikation&source=bl&ots=N701ExlQAT&sig=P5P-l1JMoHpBkxK8ERf9ryCruGw&hl=en&sa=X&ei=cz8bVMLFAcOONoGsgogF&ved=0CFUQ6AEwCA#v=onepage&q=flerleddede%20st%C3%B8rrelser%20multiplikation&f=false

Ikke for at det her skal lyde som en undskyldning, men kan faktisk ikke mindes om, at vi har lært det om parenteser.


Svar #18
18. september 2014 af Slashdash

#14

#13

Hvad forstår du ikke i den grundlæggende regel

        (a + b) · (c + d) = a·c + a·d + b·c + b·d

?

Dvs, man bruger den første parentes, til at gange ind i den anden?


Brugbart svar (0)

Svar #19
18. september 2014 af Andersen11 (Slettet)

#18

Man ganger hvert led i den første parentes med hvert led i den anden parentes.


Svar #20
18. september 2014 af Slashdash

#19

#18

Man ganger hvert led i den første parentes med hvert led i den anden parentes.

Okay, tak for hjælpen Andersen! Men hvordan kan det være at -4b står i parentes og ikke 2a i din mellemregning?


Forrige 1 2 Næste

Der er 24 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.