Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Hvad kan være årsagen til TDC's meget lave likviditetsgrad?

24. september 2014 af Jaidane2009 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle.

Jeg sidder og grubler over, hvordan det kan være, at TDC's likviditetsgrad er så voldsom lav i perioden 2009-2013.

Ifølge min beregning har jeg fundet frem til følgende beregninger:

2013: 56,16%
2012: 56,91%

2011: 47,02%

2010: 52,07%

2009: 46,53%

Ud fra min teori i VØ ved jeg , at likviditetsgraden som hovedregel bør ligge over 100%. Hvis den er under der, så ser man som regel virksomheden i en konkurssituation. Jeg er ret sikker på at mine beregninger er rigtigt.

Kan det have noget at gøre med, at TDC er moderselskabet og har diverse datterselskaber, så de kan spreder gældsforpligtigelserne ud over datterselskaberne eller lignende? Det kunne muligvis også have noget at gøre med, at TDC får pengene forudbetalt, da det er abonnemnter det drejer sig om.

Kan i hjælpe mig med at få svar på mit spørgsmål - hellere end gerne uddybende! 

Tak på forhånd.

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Årsagen kan primært være, at selskabet har finansieret nogle af sine langfristede omsætningsaktiver (de varer som "tager lang tid at afsætte") med kortfristet gæld.

Likviditetsgraden er jo forholdet imellem virksomhedens kortfristede gæld og de letomsættelige varer = hvor stor en del af de varer som vi har bundet en masse penge i ude på lageret, kan hurtigt afsættes".

Dette skyldes jo primært at selskaber køber varer hos andre sleskaber med for eksempel 30 dages kredit. De 30 dage skal så bruges på at sende varen videre til slutbruger med TDC's avance oveni.

Altså: En meget lav likviditetsgrad kan indikere at man enten har købt ekstremt stort lager ind, eller at man har brugt penge som skal betales hurtigt tilbage, til at investere i svært omsættelige aktiver.

Alt i alt, så er det ikke noget der bør give anledning til bekymring hvis de øvrige nøgletal forsvarer det, da der kan være mange regnskabstekniske årsager til en lidt underlig kapitalbinding.

Men du har ret - likviditetsgraden forværres ofte op til en konkurs.


Svar #2
24. september 2014 af Jaidane2009 (Slettet)

Mange tak for dit svar. Det med at TDC er moderselskab, påvirker det likviditetsgraden på nogen måde - eller er jeg ude på dybt vand?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det er jo på ingen måde alt de er forpligtet til at fortælle, så jeg ville holde mig fra sådan en spekulation hvis du ikke kan redegøre mere konkret for teorien. Altså de præcise effekter på likviditetsgraden af, at TDC har datterselskaber.


Skriv et svar til: Hvad kan være årsagen til TDC's meget lave likviditetsgrad?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.