Matematik

Potensrække

24. oktober 2014 af cathay (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Har fundet frem til følgende

\sum_{n=0}^{\infty }\frac{x^{n}}{\sqrt{n+1}} og a_{n} = \frac{x^{n}}{\sqrt{n+1}}

\frac{a_{n}}{a_{n+1}} = x*\frac{\sqrt{n+1}}{\sqrt{n+2}}    og her gå det sidste led mod 1 for n →∞ og derfor går det hele vel mod x for n→∞

Hvordan finder jeg så konvergensradiusen ρ ? og viser at rækken er divergent for x=ρ ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2014 af peter lind

an/an+1  Der er et x for meget i resultatet Der findes en sætning, der siger at konvergensradius så er 1


Svar #2
24. oktober 2014 af cathay (Slettet)

x kommer xn+1 / xn det skulle da gerne give x * med det sidste led med kvadrat rod


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2014 af peter lind

Der er da ikke noget x i an


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. oktober 2014 af lufthansa (Slettet)

Ja, så er det jeg fik fortalt til forelæsningen i går forkert.

Her gennemgik han et eksempel på en potensrække og her indeholder an da x

Jeg forstår det virkelig ikke det her


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Normalt skriver man potensrækken

        \sum_{n=0}^{\infty}a_{n}x^{n}

Her er

         a_{n}=\frac{1}{\sqrt{n+1}}


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. oktober 2014 af lufthansa (Slettet)

Okay, både vores lærer og i vores lærerbog er x taget med. Det kan jeg så heller ikke forstå :o)


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

For en potensrække af formen i #5, hvor alle koefficienterne an er ≠ 0 , ser man på talfølgen

        |an+1 / an|

Hvis talfølgen er konvergent med grænseværdi c, er potensrækkens konvergensradius r = 1/c .


Brugbart svar (0)

Svar #8
24. oktober 2014 af lufthansa (Slettet)

men \frac{\sqrt{n+1}}{\sqrt{n+2}} \rightarrow 1 for n \rightarrow \infty er det korrekt ? Og så er konvergensradius = 1

Og hvis jeg skal vise af x=r er divergent og x=-r er konvergent !

for x = 1 er \frac{1}{\sqrt{n+1}} \rightarrow \infty for n \to \infty og derfor divergent

for x = -1 er der tale om en alternerende række

\frac{1}{\sqrt{n+1}} \rightarrow \infty for n \to \infty og derfor voksende men mindre og mindre. Og da det er en alternerende rækker vil den → 0 for n →∞ og derfor er den konvergent.

Er det nogenlunde rigtigt ?

Og tilsidst

Beregn potensrækkens sum for x = −1 med en fejl p°a højst 0.1, ved

at benytte af en endelig sum med et passende antal led.

Kan nogen give mig en forklaring på hvordan jeg gør det ?


Brugbart svar (0)

Svar #9
24. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

Ja, det er korrekt, at rækkens konvergensradius er ρ = 1.

For x = 1 har man 1/√(n+1) → 0 for n → ∞ . Men rækken er divergent, fordi

        |an| = 1/√(n+1) > 1/n

og rækken ∑ 1/n  er divergent.

For x = -1 er der tale om en alternerende række, hvis elementers absolutværdier er en dalende følge med grænseværdi 0, og rækken er derfor konvergent.


Svar #10
24. oktober 2014 af cathay (Slettet)

#9 nu forstår jeg bedre hvorfor den er divergent. mange tak

Kan du forklare mig mit andet problem ?


Brugbart svar (0)

Svar #11
24. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#10

Er dit andet problem det samme som lufthansas sidste problem i #8? Dvs. at finde en tilnærmet for rækkens sum for x = -1 ?


Svar #12
24. oktober 2014 af cathay (Slettet)

#11

Ja det er det. Jeg har virkelig brug for hjælp her :o)


Brugbart svar (0)

Svar #13
29. marts 2016 af rexden1

Hej, Jeg sidder med samme opgave som i #0, og mit problem er også det x, som fremkommer når konvergens radius skulle bestemmes. når jeg regner med videre med x'et får jeg at konvergensradius er p= ∞ Jeg forstår ikke hvorfor I undlader x. Her er et eksempel fra den bog der bliver undervist i, og her følger x'et med. 


Brugbart svar (0)

Svar #14
29. marts 2016 af peter lind

Et givet matematisk emne kan jo beskrives på mange måder.  xn er der altid og det hele  styres af an kan man formulere sætningerne så det kun indeholder an.Det giver den bekvemme formel som er nævnt i #7. Du slipper meget nemmere over det, hvis du bruger den formel. Du skal så til gengæld have bevise at den formel.holder


Brugbart svar (0)

Svar #15
29. marts 2016 af rexden1

Men hvordan skal ogaven løses, som i #8, uden x'et eller som i #0 med x'et ?


Brugbart svar (0)

Svar #16
29. marts 2016 af rexden1

Jeg er i tvivl om hvorfor man bare kan se bort fra x^n ?


Brugbart svar (0)

Svar #17
29. marts 2016 af peter lind

Det kan man fordi der findes sætningen nævnt i #7. Hvis du skal mere ind på det skal du nok ind og se beviset for sætningen. Jeg har søgt lidt på internettet, men ikke kunnet finde beviset. Jeg kan heller ikke umiddelbart henvise til en bog. Prøv at se om der er nogen henvisninger i din bog.


Brugbart svar (0)

Svar #18
29. marts 2016 af rexden1

Jeg anvender nedstående sætning, som jeg læser det, skal an  være indmaden i sumtegnet og det er derfor jeg tager x' med, ligesom man har gjort det i # 13

Jeg kan ikke umiddelbart af beviset for sætningen læse at jeg kan undlade x'et ?

Måske du kan forklare det ?

Bevis:


Brugbart svar (0)

Svar #19
29. marts 2016 af peter lind

Jeg tror du gør det mere indviklet end det er. Sætningen indeholder jo ikke xn, hvorfor det heller ikke indgår i brugen af sætningen. Forudsætningen for sætninge er at der er tale om en potensrække og kun derved indgår xn. Jeg vil foreslå, at du sover på det. 

#15 Når du nu har sætningen synes jeg du skal bruge den. Det er nemmere og sætninger eksisterer jo netop for at gøre arbejdet lettere


Skriv et svar til: Potensrække

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.