Biologi

SRP: Biologi og Idræt (Emne: Sprint)

03. november 2014 af nicklaselmholtskou (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Alle

Jeg skal snart til at skrive SRP og jeg har tænkt mig at skrive om (100 m ) sprint i fagene biologi og idræt.

Der er ret meget stof at tage fat i, og jeg skal snart til at indkredse mit emne yderligere...

Derfor ville jeg høre, om folk har forslag 'interesseområder' jeg kunne skrive om, til dette emne??

Alle forslag er velkomne, og jeg har bla. gjort mig følgende overvejelser indtil videre:

- Usain Bolt og den perfekte sprinter-krop

- Evoulutionen af menneskekroppen

- Mennekets maksimale hastighed

- Forslag til udarbejdelse af diæt/træningsprogram for en 100-meter sprinter

Håber der er nogle venlige sjæle, der kan hjælpe mig med nogle flere forslag!


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. november 2014 af Proprium (Slettet)

Du kunne eventuelt skrive om musklens opbygning og der inddrage forskellen mellem røde og hvide muskelfibre. Det er jo ret centralt, når det kommer til en 100-meter sprinter; de har ofte mange hvide muskelfibre. Du kan også skrive om hormonet EPO, som nogle idrætsudoøvere gør brug af i forbindelse med dere sportslige præstatationer, og du kan inddrage lidt om hjertet og om puls. Selvfølgelig ikke på universitetsniveau, det er klart, men de emner kan man både tale om inden for biologien og inden for idrætten. 

Du kan også vælge at fokusere på nogle af emnerne og så virkelig gå i dybden, især det med musklerne. Det kunne være fedt, tror jeg. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor meget man har om musklens opbygning på biologi A?


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. november 2014 af FætterFeta (Slettet)

Fed opgave! :-)

Jeg tænker på disse områder (nogle er allerede blevet nævnt)

- Musklens opbygning

- Forskel mellem langsomme/hurtige muskelfibre (sprint vs. marathon)

- Doping

- Ernæring (især kulhydratmetabolisme)

- Hjerte/lunge/ilt (Vo2-max)

Der er sikkert en masse andre ting, det var bare lige hvad jeg umiddelbart tænkte på. :-)

God fornøjelse - skriv endelig hvis der er spørgsmål.


Svar #3
06. november 2014 af nicklaselmholtskou (Slettet)

Mange tak for jeres svar, dem kan jeg godt tage med i min overvejelse!

Lige nu overvejer jeg at gå i dybden med emnet: "den perfekte sprinter", altså hvad der rent biologisk/idrætsmæssigt skal til for at blive den perfekte sprinter. Her kan man jo også komme ind på:

- Genetik (Hvilke befolkningsgrupper har en genetisk fordel?)

- Muskelfibertyper

- EPO og doping

- Træningsmetoder og ideelle ernærning 

(Lige VO2-max har ikke så meget at sige, da sprint ikke er en iltet forbrænding, mener jeg)


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. november 2014 af Proprium (Slettet)

Det lyder som en super god idé! 

Held og lykke med opgaven!


Skriv et svar til: SRP: Biologi og Idræt (Emne: Sprint)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.