Studievalg og videregående studie

Aarhus eller København (generelt og ift. fysik)?

29. november 2014 af DH95 (Slettet)

Jeg planlægger at læse fysik, men jeg er i tvivl om, hvorvidt det skal være i Aarhus eller København. Umiddelbart trækker Aarhus mest, især fordi det meste af unviersitetet er samlet ét sted, og fordi jeg bor i Jylland, men der er nogle ting, jeg godt kunne tænke mig at vide mere om:

1) Studiemiljø: Som sagt er det tiltrækkende, at AU ligger samlet, mens KU er mere spredt. Er det noget, man lægger mærke til på AU, at man er tæt på folk, som studerer noget fuldstændigt forskellige fra ens eget?

2) Byen: København virker ret stor for sådan en provinsfyr som mig selv (hjembyen har <2000 indb.), mens jeg godt kan lige Aarhus' størrelse. Aarhus skulle også være en ret god by at studere i, pga. de mange studerende, mens København generelt har mere at byde på, hvad kulturen angår. Jeg er ikke spor interesseret i nattelivet, men bortset fra det, går man så glip af en masse ved at vælge Aarhus? Det skal også siges, at jeg er meget musisk interesseret (spiller selv), og Aarhus skulle bl.a. have et ret godt kormiljø. (Her tænker jeg ikke på koncerter og lign., men muligheder for at udøve musik på den ene eller anden måde, fx i kor.)

3) Studiejob: Nu ved jeg ikke så meget om mulighederne for studiejob som fysikstuderende, men såfremt det er muligt at finde noget, er der så væsentlige forskelle på mulighederne i Aarhus og København? Jeg har hørt lidt om, at der er meget bedre muligheder for samfundsvidenskabelige studiejobs i København, men jeg aner ikke, hvordan det står til med naturvidenskab.

4) Uddannelseskvalitet: KU ligger noget højere på diverse ranglister end AU (både generelt og specifikt ift. fysik), og de har også Niels Bohr Institutet (hvor relevant det så er i dag, ved jeg ikke), så jeg kunne godt forestille mig, at man ville få mere ud af at studere fysik på KU, både læringsmæssigt og ift. ens karriere. Er der nogen sandhed i det, og er det i så fald noget, jeg bør tage i betragtning?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2014 af Eksperimentalfysikeren

Det er ikke så meget, jeg kan sige om, hvordan det er i dag. Jeg har selv læst fysik på KU. For fysikstudiet er der ikke den store spredning. De første år foregår på H. C. Ørstedsinstituttet i Nørre Allé, mens en væsentlig del af de sidste år foregår på Niels Bohr Instituttet på Blegdamsvej. Det kunne lige lade sig gøre at komme fra det ene til det andet indenfor det kvarter, der var mellem forelæsningerne den gang. I dag er man i gang med en ombygning af Nørre Allé, hvilket gør denne tur nemmere.

En ting, jeg ved taler for Århus er, at Tågekammeret stadig er i fuld sving. Den tilsvarende forening, Parentesen eksisterer desværre ikke mere.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. november 2014 af peter lind

#1  Hvor undervisningen i København foregår i den senere del er afhængig, hviad man vælger at fordybe sig i. PÅ NBI er det først og fremmest kernefysik og højenergifysik


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. november 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Tingene har ændret sig lidt. For ca 20 år siden fusionerede NBI med HCØ og Astronomisk Observatorium, hvor det nye institut bibeholdt navnet NBI .


Svar #4
29. november 2014 af DH95 (Slettet)

#1 og #2: KU skriver lidt om det her.

Hmm, jeg tror godt, jeg kunne have formuleret det lidt bedre. En del forskning fandt jo sted på Niels Bohr Institutet/Institut for Teoretisk Fysik, så det, jeg egentlig fiskede efter, var, om det på nogen betydelig måde havde sat sine spor op til i dag? AU har ikke rigtigt den samme historie inden for teoretisk fysik (ikke så vidt jeg ved i hvert fald).


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. december 2014 af Jerslev

#0:

1) Nej. Ikke i hverdagen men i forbindelse med sociale arrangementer på tværs af studier, jo.

2) Det kan jeg ikke udtale mig om. Flere af mine bekendte går til kor, så der er i hvert fald mulighed for det.

3) Det afhænger af hvilken slags studiejob man er ude efter. Det er generelt nemt at finde studiejobs på naturvidenskab. Udbud/efterspørgsel. :)

4) Ingen forskel. Uddannelserne har forskellig opbygning men du lærer de samme kompetencer. Hvis man er meget interesseret i ranglister og den slags, så er Aarhus bedre end KBH på nogle områder, mens KBH er bedre end Aarhus på andre områder. Det afhænger af hvilket forskningsfelt man er interesseret i (og bliver reelt set kun relevant, hvis man går i ph.d.-tanker).

- - -

mvh

Jerslev


Svar #6
01. december 2014 af DH95 (Slettet)

#5:

Mange tak for svaret! Det lyder umiddelbart som om, det skal være Aarhus. Om det er en ph.d., jeg kommer til at gå efter, ved jeg ikke endnu, men hvis KU viser sig at være bedre for mig ift. forskningfelt, så er det vel også muligt at tage til København og tage kandidaten og/eller ph.d.'en.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. december 2014 af peter lind

#5 Hvilken områder er Århis bedst til ? og hvilken København ?


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. december 2014 af Jerslev

#7: På astronomiområdet er Aarhus nok mere dominerende end København. SONG-netværket har hovedsæde i Aarhus og sammen med SAC (Stellar Astrophysics Center) driver de stort set verdens forskning indenfor asteroseismologi samt exoplaneter med Kepler. Teoretisk astrofysik i form af stjernemodeller er vist også de bedste i Aarhus.

København har til gengæld Dark Cosmologi Center, hvor de er banebrydende indenfor stort set alt, der har med kosmologi at gøre (udover neutrinoer, hvor Aarhus også er foran).

Hvad AU og KU kan på fysikområdet ved jeg ikke særlig meget om.

#6: Ja, det er ganske muligt begge dele. Med hensyn til ph.d. er den oftest begrænset af, om du kan skaffe ekstern finansiering eller ej. Der tages desværre allermest højde for pengene.

- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. december 2014 af peter lind

#8  tak


Skriv et svar til: Aarhus eller København (generelt og ift. fysik)?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.