Matematik

Matematik aflevering Haster.

03. januar 2015 af 102938475 (Slettet) - Niveau: A-niveau

En kurve er givet ved ligningen y=x^3 -3x +1 og har i punktet A(2,3) tangenten t. Opskriv en ligning for den linie n gennem A, der står vinkelret på t, når det gælder, at to linjer står vinkelret på hinanden, netop når produktet af deres hældningskoefficienter er -1. Sammen med x-aksen danner n og t en retvinklet trekant, bestem denne trekants areal.

Jeg håber der er nogen der kan regne det og hjælpe mig med at forstå den.

På forhånd tak :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Bestem først hældningskoefficienten a for tangenten t . Benyt oplysningen i opgaven til at bestemme hældningskoefficienten for linien vinkelret på t . Bestem så ligningen for linien n gennem punktet A vinkelret på t. Bestem liniernes skæringspunkter med x-aksen, og beregn så trekantens areal.


Svar #2
03. januar 2015 af 102938475 (Slettet)

Jeg vil spørger om det er muligt at du kan komme lidt mere i dybten, da jeg er helt stresset og at jeg vil ikke kunne finde vejen igennem det selv. jeg har meget som jeg mangler og har vildt svær ved at tænke. Please og undskyld hvis det er for meget.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#2

Hvad forstår du ikke i forklaringen? Hældningskoefficienten for tangenten t er lig med differentialkvotienten for funktionen f(x) i røringspunktets x-koordinat, dvs

        a = f '(2) .

Beregn f '(2) og bestem så hældningskoefficienten for linien n, der er vinkelret på t.


Svar #4
04. januar 2015 af 102938475 (Slettet)

Det hele lyder nok nemt for dig, men jeg har meget svært ved det og har virkelig brug for at vide hvad det er jeg laver. Det er første gang jeg arebjder med de her typer af opgaver. Det som du har skrevet er ikke noget jeg bare kan gøre i løbet af 10 muniter, da jeg ikke er sikker på hvordan man laver det, som du forslager. Undskyld hvis det er for meget.  


Skriv et svar til: Matematik aflevering Haster.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.