Matematik

HJÆLP HURTIGST SÅ MULIGT! Kortspil/sandsynlighed og Bogreolen

01. februar 2015 af RLonPoint (Slettet) - Niveau: 7. klasse

HJÆLP MIG! Jeg ville være evigt taknemmlig hvis nogen hjalp mig med disse opgaver!

Mads sidder og forsøger at trække forskellige kort fra et normalt kortspil med 52 kort uden jokere.

a) Hvad er sandsynligheden for at han trækker spar es i første forsøg?

b)  Hvad er sandsynligheden for at får to hjertere i træk?

c) Hvad er sandsynligheden for først at trække et rødt kort, og herefter et sort?

Mads vil lave hylder til en bogreol. De skal være 54 cm lange og 25 cm. Brede. Han køber en spånplade på 112 cm. Gange 220 cm.

a) Hvor mange hylder kan han højst få ud af denne plade?

b) Hvor mange cm2 af pladen går til spilde?

c) Hvor mange % af pladen går til spilde?

d) Tegn pladen i målestoksforholdet 1:2

Være sød og skriv hvordan man regner det ud! det er ikke fordi jeg ikke vil, eller fordi jeg ikke orker det, men fordi jeg ikke kan finde ud af det, efter flere dages forsøg. Jeg har aldrig fået hjælp af mine forældre, som de fleste gøre, så PLEASE! De ville betyde SÅ meget!


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2015 af Soeffi

Har du selv et forslag til 1a)?


Svar #2
01. februar 2015 af RLonPoint (Slettet)

Jeg var ikke sikker på hvordan jeg skulle skrive det. Altså om det skulle skrives som procent eller brøk :) Desuden ville det være nemmere at på en måde forstå det hele, ved at skrive den.. Hvis det giver mening :))


Svar #3
01. februar 2015 af RLonPoint (Slettet)

@Soeffi Det ville betyde meget hvis du hjalp mig! :)


Svar #4
01. februar 2015 af RLonPoint (Slettet)

Hvis 1a) er 1/52, er 1b) så 1/104?

Det her er meget vigtigt, det ville betyder mere end meget for mig, hvis du hjalp 


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. februar 2015 af Soeffi

I 1a) har du 52 kort at vælge i mellem, og kun et er det rigtige. Svaret bliver, at sandsynligheden er 1/52.


Svar #6
01. februar 2015 af RLonPoint (Slettet)

Den havde jeg set komme, men hvad med 1b) og 1c)?


Brugbart svar (1)

Svar #7
02. februar 2015 af Soeffi

I 1b) er der 52 kort hvoraf 13 er hjerter. Dette giver sandsynligheden 13/52 =1/4 i begge forsøg forudsat, at kortet lægges tilbage i bunken efter første forsøg. Samlet giver sandsynligheden (1/4)2 = 1/16. 


Svar #8
02. februar 2015 af RLonPoint (Slettet)

Tak :)


Svar #9
02. februar 2015 af RLonPoint (Slettet)

Som jeg kan se er du stadig væk online.. :)


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. februar 2015 af Soeffi

1c) Sandsynligheden er ½ i hvert forsøg forudsat kortet lægges tilbage. Tilsammen (½)2 = 1/4.

Du kan også sige, at der er fire muligheder: 1) sort kort - sort kort, 2) rødt kort - rødt kort, 3) rødt kort - sort kort og 4) sort kort - rødt kort. Kun en af disse fire er den rigtige.


Brugbart svar (0)

Svar #11
02. februar 2015 af Soeffi

2a) Kræver, at du laver en tegning og finder ud af, hvordan hylderne skal skæres. Hvis du tegner pladen på 112 cm x 220 cm og deler den lange led i stykker på 25cm, som hver skæres ud til to hylder, får du 16 hylder ialt. Disse har et areal på 16·54·25 cm2 = 21.600 cm2. Pladens areal er 112·220 cm2 = 24.640 cm2, dermed spildes 24640 - 21600 cm2 = 3.040 cm2.


Svar #12
02. februar 2015 af RLonPoint (Slettet)

Tak for det! :)

Skriv et svar til: HJÆLP HURTIGST SÅ MULIGT! Kortspil/sandsynlighed og Bogreolen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.