Matematik

Kritisk mængde i binominalfordeling?

28. marts 2015 af Oliviaandersen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg bliver i en opgave bedt om at svare på hvad den kritiske mængde er udfra en binomaltest. Hvad menes der her?

Mvh Olivia


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2015 af Soeffi

Kritisk område, i statistik de værdier af en teststørrelse, der fører til en hypoteses forkastelse. En statistisk test udføres ofte ved hjælp af en teststørrelse, som udtrykker afstanden mellem den statistiske hypotese og data. Hvis teststørrelsen antager værdier i et på forhånd bestemt kritisk område, forkastes hypotesen, mens hypotesen accepteres, hvis værdien falder i acceptområdet. Hvis testen kun omhandler en enkelt parameter, vil acceptområdet udgøre et interval omkring den hypotetiske værdi afgrænset af to såkaldte kritiske værdier, og det kritiske område vil bestå af værdierne uden for de kritiske værdier.
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Matematik_og_statistik/Teoretisk_statistik/kritisk_omr%C3%A5de


Svar #2
28. marts 2015 af Oliviaandersen (Slettet)

Hvis jeg har et signifikansniveau på 5%, kan jeg så udfra dette skema se den kristiske mængde?


Svar #3
28. marts 2015 af Oliviaandersen (Slettet)

Har vedhæftet skemaet :-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. marts 2015 af peter lind

Jeg går ud fra at det er procenter der står i skemaet.

Svaret kommer an på om det er en ensidet eller tosidet test, Hvis det er en tosidet test deler man signifikantsniveauet ligelig ud på begge sider.

Du starter fra venstre. Er den første P(X=0) mindre end 2,5 % Hvis den er det er den i det kritiske område. Dernæst ser du på om p(X=0) + P(X=1) er mindre end 2,5% er den det, ligger båd 0 og 1 i det kritiske område ellers ikke'. o.s.v indtil der er en overskridelse af de 2,,5%

Denæst starter du fra højre side med at se på P(X=10) er den mindre end 2,5% ? Dernæst P(X=9) + P(X=10) o.s.v.


Skriv et svar til: Kritisk mængde i binominalfordeling?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.