Fysik

Bøjning af firkantstål - styrelære

19. april 2015 af søba (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med en styrke opgave i faget maskin på HTX. Jeg skal beregne bøjningen af noget firkantstål, men får det forkerte svar.

Jeg har vedhæfte et dokument med mine udregninger og har markeret hvad der er forkert med rødt.

Jeg belaster et stykke firkant stål-rør med målenen 30mmx30mm t3mm, med 1000 kg, altså 10000N og skal finde ud af hvad bøjningen bliver. Da røret kun er ca 700 mm langt, burde det sagten kunne holde til denne kraft, men når jeg er færdige med mine udregninger, så får jeg et talt der er langt over flydespæningen på 235 N/mm2. Dette giver ikke mening, da det ville betyder at dette lille relative tykke stykke stål, kun kan holde til ca 310 kg.

Jeg ved ikke om det går galt i udregningen af momentet eller i udregningen af modstandsmomentet?

håber nogen kan hjælpe mig!

Vedhæftet fil: Bøjning.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. april 2015 af hesch (Slettet)

#0:  I din udregning af W har du leddet:

" -(24*242)/(6*30) "

Jeg antager, at det er udhulningen af firkantstålet du subtraherer her? men hvorfor dividerer du med 30?

Jeg kan ikke ud fra dine enheder se hvad det er for en størrelse, for din udregning er blank for enheder. Men disse 30 må jo være uden enhed, for ellers kan du ikke foretage subtraktionen.

Kort sagt: Giver du lige et hint?


Svar #2
20. april 2015 af søba (Slettet)

Jeg har fundet formlen for W her inde, da jeg skulle bruge en formel der beskrev modstandmomentet for firkantrør: http://en.wikipedia.org/wiki/Section_modulus (Hvis du ser inde under "rectangular tube")

Har vedheftet en fil med flere enheder nu.

Vedhæftet fil:Bøjning.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2015 af hesch (Slettet)

#2:  Du må læse formlen igen:

W = ( B*H2 ) /6 - ( b*h3)/(6*H).

Så disse "30" havde enheden [mm]. Havde du nu fra starten sat enheder på, kunne du have set at din formel var forkert (enhederne stemte ikke).


Skriv et svar til: Bøjning af firkantstål - styrelære

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.