Fysik

Beregn den effekt, der afsattes i resistoren med resistansen R4.

14. april kl. 08:57 af Solenskin - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen, jeg er lidt i tvivl om hvordan man løser d). Jeg har beregnet a-c men ikke d. Jeg prøvede at bruge P=U*I, P=R*I^2, men jeg kan ikke komme med svaret 26 watt som svar på d). Jeg håber nogen kan hjælpe mig. Tak på forhånd
 

Vedhæftet fil: IMG_1611.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. april kl. 09:45 af ringstedLC

\begin{align*} P &= R\cdot I^2 \end{align*}

er den rigtige formel, men du indsætter måske ikke den rigtige strøm. Mens modstandene i en seriekobling deler spændingen i deres indbyrdes forhold, så deles strømmen i en par.-kobling i modstandenes omvendte forhold:


Svar #2
14. april kl. 11:01 af Solenskin

Tusind tak :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. april kl. 12:58 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. april kl. 13:22 af ringstedLC

b)

\begin{align*} I_2 &= \frac{U_0}{R_2+R_E+R_6} &&,\;R_E=R_3\!\parallel \!R_4\!\parallel \!R_5 \end{align*}

d)

\begin{align*}P=U\cdot I &= \frac{U^2}{R} \\ P_{R_4} &= \frac{{U_{AB}}^2}{R_4} \\ &= \frac{\bigl(U_0-U_{R_2}-U_{R_6}\bigr)^2}{R_4} \\ P_{R_4} &= \frac{\Bigl(U_0-I_2\,\bigl(R_2+R_6\bigr)\Bigr)^2}{R_4} \end{align*}


Svar #5
14. april kl. 13:43 af Solenskin

Hej RingstedLC

Jeg arbejdede på det hele natten, men jeg kunne ikke finde ud af det. Mange tak for din hjælp :-D


Skriv et svar til: Beregn den effekt, der afsattes i resistoren med resistansen R4.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.