Fysik

Side 2 - Thevenin spændingen

Svar #21
29. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

#20 Okay mange tak. Så vil det sige jeg rent faktisk kun er blevet stillet for ideelle strømkilder, da jeg altid ser dette symbol. 

I forhold til strømmen den er positiv her,hvor jeg vil mene den skulle være negativ hvilket er forket. Siger man ikke - og så plus hvis man tegner strømretningen ? 


Brugbart svar (1)

Svar #22
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

#19:  Hvordan kan jeg sørger for at strømmen der løber til og fra er lig 0?

Hvis du nu ( som her ) har tre grene der tilgår et knudepunkt og summen af strømmene i disse grene ikke var 0, hvor skulle den resterende støm da komme fra / løbe hen.

Eksempel: Ia + Ib + Ic = 5A.

Dette overskud bliver jo til 5 Coulomb pr. sekund. Hvor bliver de opbevaret? Svulmer knudepunktet op?

Du kan fx indsætte et knudepunkt midt på en leder. Fra den ene side af knudepunktet tilløber strøm, og på den anden side fraløber strøm. Hvis summen af disse strømme ikke er nul, må der jo løbe forskellig strøm i den ene halvdel og den anden halvdel af lederen, hvilket kunne måles med to amperemetre.

Dvs. at du med to seriekoblede amperemetre kunne måle to forskellige strømme. . . . 

Ville du ikke undre dig ? ?   ( Vær nu ærlig )      :)


Svar #23
29. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

#22 Mange tak for eksemplet. Nu er jeg med! Jeg har måske altid haft det i baghovedet, men aldrig tænkt over det er Kirchoffs lov. Jeg vil selvfølgelig undre mig for så vil lederen virke 'underligt'. 

Jeg skal se på hvor mange komponenter jeg har, og tænke på for hver af dem løber der en strøm og summen af alle giver den samlede strøm. Der må ikke være en overskydende strøm fordi hvor skulle den løbe? Jeg er med :). 

Det sidste jeg har til dette kredsløb er #21 hvordan ser vi strømmen løbe positiv fordi jeg ser det gå fra - til + i kredsløbet. 


Brugbart svar (1)

Svar #24
29. maj 2015 af hesch (Slettet)

#21:  Siger man ikke - og så plus hvis man tegner strømretningen ? 

Du kan vende retningpilene som du vil, men du skal selvfølgelig opstille KCL iflg. din vedtagne positive retning (retningspilens retning).

I opgaven finder du strømmen i midterste gren = 9V/15kΩ = 0.6mA positiv nedad, for sådan har jeg valgt retningspilens retning ( nedad ). Havde jeg nu vendt retningspilen og havde opstillet KCL iflg. dens nye retning, ville jeg have fundet løsningen: -0.6mA positiv opad. ( Altså +0.6mA postiv nedad ).

Så valg af pileretning er ligegyldig, blot KCL ved opstilling følger den valgte retning.


Svar #25
29. maj 2015 af Linda95 (Slettet)

Mange tak for hjælpen nu er jeg med! Og jo man siger (-) --> (+) -->(+) ---> (-).

Har du mulighed for at hjælpe mig med operationsforstærker for du er virkelig dygtig! Jeg har nemlig et andet indlæg hvis du nu havde lyst til at se på mere :)


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Thevenin spændingen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.