Matematik

min og max

30. maj 2015 af YesMe - Niveau: Universitet/Videregående

Passer det, at max{1/a, 1/b} = 1/min{a, b}? Ved I noget om hvad man kan kalde min og max for, således at jeg kan læse regler om det? I må gerne hjælpe mig med at finde, hvis I har fundet ud af noget.

Tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. maj 2015 af LeonhardEuler

Nej, det gælder ikke generelt. Det gælder netop for positive a og b. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. maj 2015 af ALMAMERENGUE

Det gælder for positive a og b.

EDIT: Jeg kan se at WilliamSidis har rettet sit indlæg nu. Barnet skulle lige finde blyant og papir frem for at kunne regne det ud. Hvor sødt.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. maj 2015 af LeonhardEuler

#2: Hvad bilder du dig ind? 

Spørgsmålet i #0 var et spørgsmål om udsagnet max{1/a, 1/b} = 1/min{a, b} for ∀a,b∈R var sandt, hvilket besvares fuldt ud af første del af sætningen "Nej, det gælder ikke generelt.". 

Eftersom #0 nok vil spørge om, hvorfor det ikke gælder generelt, så tilføjede jeg det næste del " Det gælder netop for positive a og b." for at komme #0 i forkøbet. Endda før du publicerede din tåbelige, puerile kommentar. 

Desuden er din svar i #2 ikke fuldt ud korrekt. Korrekt er det:

           Det gælder for netop positive a og b. 


Svar #4
31. maj 2015 af YesMe

OK. Tak. Det passer bedre nu efter at have testet det. Men ved I hvad termerne hedder? Eller er de næsten ligesom infimum og supremum?


Brugbart svar (0)

Svar #5
31. maj 2015 af ALMAMERENGUE

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #6
31. maj 2015 af ALMAMERENGUE

I øvrigt var William Sidis, vidunderbarnet, på ingen måde verdens mest intelligente menneske, og bidrog på ingen skelsættende måde til videnskaben, og i særdeleshed ikke til matematik. 

Du bør måske sætte dig ind i sagen, for de fleste rygter vedrørende Sidis er blot det ... rygter


Brugbart svar (1)

Svar #7
31. maj 2015 af SuneChr

H a l o o o .. I to !  Jeres skænderi må I henlægge til et socialt medium, hvis I skal afreagere, - ikke her.
Her taler man fornuftigt og fattet, - trods forskelligheder. Mobberi hører ikke længere nutiden til blandt oplyste, demokratiske og civiliserede mennesker.
 


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. maj 2015 af Eksperimentalfysikeren

Helt enig med #7!

Og så tilbage til det fornuftige, nemlig sidste del af #0.

Jeg er ikke helt sikker på dit problem, men fornemmer, at du kun kender min og max ved disse forkortede navne. De fulde navne er minimum og maksimum. I flertal: minima og maksima. Desuden har man betegnelsen ekstremum (flertal ekstrema) som fællesbetegnelse for minimum og maximum. Har man et ekstremum, så har man et minimum eller et maksimum.


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. juni 2015 af LeonhardEuler

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #10
01. juni 2015 af ALMAMERENGUE

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #11
01. juni 2015 af anonym000

Jalousien driver ned af denne "ALMAMERENGUE"s kommentarer.

Din IP-adresse bliver blokeret hvis du fortsætter.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #12
01. juni 2015 af Moderatoren


Skriv et svar til: min og max

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.