Andre fag

Hvad skal der til for at bestå Oldtidskundskab C på STX?

05. juni 2015 af gregersen15 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Oldtidskundskab er ikke mit stærkeste felt, og faget har kun en vægtning på 0,75, så det er ikke noget der vil gå synderligt meget ud over mit gennemsnit, udover en demical til eller fra.

Jeg har andre eksamener at tænke på, og vil derfor distribuere min tid på den mest fornuftige måde, så jeg bruger tid på de fag jeg er bedst til.

Mit mål er bare at bestå den mundtlige eksamen i Old.

Hvad kræves der for at få et 02?

Indtil videre har jeg tænkt mig at lave følgende disposition:

- Indledning til det trukne emne, hvor jeg kommer ind på genren, (muligvis Homer og hans stil)

- Fortæller om mit tekststykkes sammenhæng i forhold til hele Iliaden/Ødipus etc.

- Analysere mit tekststykke med nogle begreber (Sofrosyne, Hybris/Nemesis, Lignelser, Formelvers)

- Temaer i teksstykket

- Perspektivering til andre emner der har samme temaer

- Analysere/perspektivere til mit trukne monument/perspektivtekst


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2015 af Isabella11

Inde på undervisningsministeriets hjemmeside står der at en elev skal opfylde følgende faglige mål:

– analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster og græske monumenter både i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere europæisk kultur

– identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster

– vise, hvorledes antikken har betydning i senere europæisk kultur

– nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger gennem læsning af antikke tekster

– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Det er vel så dette der kræves for at består. Desuden tæller oldtidskundskab ikke 0,75 men 1


Svar #2
14. juni 2015 af gregersen15 (Slettet)

Nåh, jeg fik 12.

Men ellers tak for dit ubrugelige svar. Jeg havde selvfølgelig læst Undervisningsministeriets hjemmeside inden jeg stillede mit spørgsmål. Det jeg ville vide var om min disposition var god nok. Jeg ønskede ikke et copy-paste udklip fra Undervisningsministeriet. Min disposition var HELT fin. I hvertfald fin nok til at score et 12-tal kan man sige...


Skriv et svar til: Hvad skal der til for at bestå Oldtidskundskab C på STX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.