Studievalg og videregående studie

Lavt gennemsnit, læse videre?

21. juni 2015 af Jeeefs

Hej

Jeg har et meget dårligt gennemsnit. Det ligger på 3. Jeg er skoletræt og vil helst ikke tage 3. g om. Men jeg vil også gerne læse videre. Jeg har brug for hjælp! Hvad har jeg af muligheder, hvis jeg læser videre (hvis jeg overhoved har nogen!).

Jeg har for resten kun haft matematik på B!

På forhånd tak!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. juni 2015 af Stats

Hvorfor vil du læse videre?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
21. juni 2015 af Jeeefs

#1

Hvorfor vil du læse videre?

For at få et godt job.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. juni 2015 af PelleOToft (Slettet)

Du kan kigge på adgangskvotient.dk og finde uddannelser, der kan optage dig. Der er selvfølgelig også kvote 2. Jeg er ked af at høre, at du har været skoletræt. Det er vi rigtig mange, der har været ude for. Håber, det går bedre - alle muligheder er, i princippet, åbne. :-)


Svar #4
21. juni 2015 af Jeeefs

Jeg har kigget lidt på UG og der findes ret mange uddannelser, der ikke kræver et højt gennemsnit, men at man blot har bestået de adgangsgivende fag.

Kan det passe, at der findes mange af de uddannelser, eller har jeg misforstået noget?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. juni 2015 af Stats

Erhvervsjob er måske mere dig

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. juni 2015 af PelleOToft (Slettet)

Det er helt sikkert rigtigt, makta. Som sagt, så prøv at kigge på www.adgangskvotient.dk :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. juni 2015 af Stats

DF når at få indført karaktergennemsnit på uni
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #8
21. juni 2015 af Stats

Men med et snit på 3 så bør du nok overveje om uni er noget for dig
- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #9
22. juni 2015 af Jeeefs

Under en lang række af uddannelser på UG står der under "specifikke krav", at man skal have bestemte fag og at "fagene skal være bestået".

Betyder det, at ens gennemsnit ikke behøver at være over en bestemt karakter for at få adgang til den uddannelse?

Jeg vil bare være helt sikker på, jeg ikke har misforstået tingene.

Tak!


Brugbart svar (1)

Svar #10
22. juni 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

På ca. halvdelen af de videregående uddannelser er der ingen adgangskvotient, så en bestået eksamen er nok + (måske) nogle specifikke adgangskrav.

Du skal dog overveje om du bør læse videre nu eller bruge tiden mere fornuftigt. Er man skoletræt så hjælper det nok ikke at gå i gang med en ny uddannelse hvis det eneste den skal bruges til er at "få et godt job", det er alt for uspecifikt. Du skal identificere de ting du godt kan lide at arbejde med og så arbejde dig frem mod det.

Husk også at et god job ikke er lig med en høj løn og at en videregående uddannelse ikke automtisk giver høj løn.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #11
23. juni 2015 af Stats

#10

Korrekt.. Du sagde det måske på en lidt pænere måde end jeg gjorde... Det var trodsalt også det jeg hentydede til...

Jeg vil også lige komme med en sidste kommentar..:
 Der er ingen der gider at arbejde sammen med en, som har den indstilling, at de skal have "et godt job", og får bund karaktere fordi det ikke interessere personen selv! 

• Det vil blive 3 måske 5 lange år, hvis du ikke interessere dig for det du laver.
• Ingen vil snakke med dig, fordi du ikke er lige så interesserede som de andre
• Du kan risikere at gå ud, eller endnu være, at blive smidt ud, fordi du måske mangler opgaver (som du sandsynligvis ikke kan fuldfører fordi du mangler interessen og kompetencerne)
• Hvis du bliver smidt ud, så vil du få det svært (SU klip)
• De næste 40-50 år skal du arbejde, så vælg hvad der interessere dig!

Kort fortalt - Find ud af hvad der interessere dig. Både for din egen skyld men også for dine medstuderende.

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage 3g om... Det kan i det mindste gøre dine muligheder for at få "god uddannelse og godt job" større.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #12
24. juni 2015 af dannysannem

Jeg tillutter mig LarsJensen0 #10.

Og yderligere alle kommentarerne om af du skal finde ud af hvad der interesserer dig.

Jeg husker fra mig selv at jeg var SÅ træt af at gå i gymnasiet og ganske umotiveret. Og karaktererne blev derefter. Det var en anden tid, nuvel, men jeg tror følelserne minder om.

Men da jeg efter gymnasiet langsomt fandt ud af hvad der interesserede mig, så fandt jeg pludselig motivationen. Mine karakterer blev aldrig prangende, men jeg står i dag med uddannelse og godt job.

Giv dig selv fri efter eksamen. Tag på højskole, tag ud og rejs, find et arbejde, find et arbejde mere, sig et arbejde op, mød nogle nye mennesker, bliv frivillig i en græsrodsbevægelse, som arbejder for noget du tror på, mød nogle flere mennesker. Kort sagt: nye oplevelser, nye erfaringer, nye relationer.

Langsomt får du sporet dig ind på, hvem du vil være, og hvad du gerne vil med med dit liv. Måske dukker der en uddannelse op en dag, som er noget for dig. 

Det vigtigste, synes jeg er, at du har det godt og laver nogle ting, der giver mening FOR DIG.

Jeg kan varmt anbefale dig et højskoleophold. På Rønde Højskole, hvor jeg arbejder, kan jeg se hvor meget mening det giver for vores elever at give sig selv pause fra karakterræset. Også selvom mange af dem har valgt uddannelse eller er kommet ud med flotte karakterer og kan vælge og vrage mellem uddannelser. Mange af dem forandrer deres syn på dem selv og deres faglighed.

Jeg håber du finder DIN vej.

MVH Danny Sannem


Skriv et svar til: Lavt gennemsnit, læse videre?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.