Fysik

Elektriske kredsløb

22. oktober 2015 af forever21 - Niveau: B-niveau

Jeg har fået stillet en række elektriske kredsløb og nogle spørgsmål hertil. Da det er evigheder siden jeg sidst har haft om dette, er jeg forståeligt nok lidt forvirret på området. Der er fire forskellige kredsløb, så hvis jeg bare kan få hjælp til dem som nogle af jer kloge hoveder kender svaret på, kunne det være en fantastisk hjælp! Problemerne er vedhæftet :-)

Tak på forhånd!

Vedhæftet fil: fys.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2015 af PeterValberg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. oktober 2015 af hesch (Slettet)

a)  Beregn batterispændingen ( U = R*I ). Luk så kontakten og beregn strømmen.

b)  Det ses intuitivt, at spændingen bliver mindst, når variomodstanden = 2Ω. Beregn spændingen her.

c)  Strømmen er mindst gennem een af modstandene i parallel. Spændingen over disse er den samme. I hvilken af disse modstande er strømmen mindst?

d)  Du kortslutter pæren, når kontakten lukkes. Spændingen over den bliver 0V.

Generelt bør du tilegne dig lidt intuition ifm. en sådan opgave.


Svar #3
22. oktober 2015 af forever21

Så i a får jeg U til at være 12V når kontakten er åben og herefter udregner jeg strømstyrken til at være 4 A efter kontakten er sluttet?

Skal jeg udregne strømstyrke (I) i b'eren så, da jeg ikke kender en værdi for dette?

I c må strømmen være mindst i resistoren på 4 ohm?


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. oktober 2015 af hesch (Slettet)

a) Spændingen er rigtig.  Når du lukker kontakten, har du (3Ω i parallel med 6Ω) + 3Ω i serie. Så 4A er forkert.

b)  Ja.

c)  Ja.


Svar #5
22. oktober 2015 af forever21

Tusind tak for hjælpen! Nu får jeg a) til 9A, regner så med at det er mere rigtigt ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. oktober 2015 af hesch (Slettet)

a)  Naaaj: U = 12V

Med lukket kontakt fås:

R = ( 3-1 + 6-1 )-1Ω + 3Ω = 2Ω + 3Ω = 5Ω

I = U / R = 2,4A

Der var jeg flink at regne det ud, men det er kun fordi det er ved at være sent, og du skal vel aflevere i morgen?


Skriv et svar til: Elektriske kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.