Fysik

Strålevarmes synlighed

22. november 2015 af tegner1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg mangler et svar på, hvordan man visuelt kan påvise strålevarme?

F.ex. kan en terrassevarmers strålevarme ses med det blotte øje,

Hvis ja, - hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. november 2015 af peter lind

Det kommer an på temperaturen. Ved lave temperaturer finder strålingen sted med så lave bølgelængderne at mennesket ikke kan se strålingen. Efterhånden som temperaturen stiger falder bølgelængden og kommer ind i det synlige område først som rødt lys sener som blå lys


Svar #2
22. november 2015 af tegner1 (Slettet)

Hej Peter!

Er der en mindste temperatur for synliggørelsen?

Kan man forestille sig, at vi, ved at indføre en indikator, evt. i lukket rum, kan synliggøre strålingen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. november 2015 af peter lind

Det hele sker jo med en glidende overgang så man skal faktisk definere hvornår det er synlig for at kunne tale om sådan en mindstetemperatur. Det er også afhængig af omgivelserne for eks. om du er i stærk solskin eller i et mærkt kælderrum midt om natten. Sådan en definition fides sandsynligvis ikke.

Der findes apparater til måling af ellers usynlig varmestråling. eks. elektroniske temperaturmåler til at se varmeudslip fra huse eller eftersøgning af forsvundne


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. november 2015 af gjkdkow (Slettet)

Ved du hvad det her betyder  : Definition af brændværdi: Δ = m*B


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. november 2015 af gjkdkow (Slettet)

Ved du hvad det her betyder  : Definition af brændværdi: Δ = m*B Hvad de der tegn betyder?


Svar #6
22. november 2015 af tegner1 (Slettet)

Kan du gøre det mere forståeligt med din definition af brandværdien.
Jeg har ikke den eksakte viden på det her område.


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. november 2015 af gjkdkow (Slettet)

Ved du hvad N græsk tegn = E udnyttet / E tilført , hvordan man skal skrive hvad det betyder?


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. november 2015 af gjkdkow (Slettet)

η = Etilført/ Eudnyttet HVAD BETYDER DE? 


Svar #9
22. november 2015 af tegner1 (Slettet)

Ovenfor stående kommentarer er lidt for kryptisk for mig.

Nyt tydeligere spørgsmål: kan man synliggøre en retnings bestemt strålevarme i lukket rum, f.ex. et rør, ved at pumpe et sporstof ind i et røret, hvor strålevarmen passerer?


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. november 2015 af Eksperimentalfysikeren

Man kan ikke se strålevarmen, ligesom man ikke kan se lyskeglen fra en lommelygte. Man kan først se noget, når strålen rammer noget. For lommelygten kan det være støvpartikler, der spreder lyset, så noget af det rammer øjet og støvet bliver synligt.

Jeg kender ikke noget, der ligner støvet i lysstrålen, men kan ikke afvise, at det kan findes.

Der findes materialer, der skifter farve med temperaturen. Man har brugt flydende krystaller i termometre til vinflasker. Holder man et sådant termometer et sted, hvor der er skærmet mod varmestrålingen og aflæser det og derefter flytter det til området med stråling, får man en ny aflæsning, der gerne skulle være højere.

Det er nok det nærmeste, jeg kan komme det.


Skriv et svar til: Strålevarmes synlighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.