Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Utilfreds over SRP-karakter

25. februar 2016 af annahg (Slettet)

Hej

Jeg er utilfreds over den SRP-karakter, som jeg er blevet tildelt. Jeg fik karakteren 7, men havde satset på at få 10, men inden jeg klager, vil jeg høre, om det kan betale sig...

Jeg vil blive rigtig glad for, hvis nogen gad tage sig den tid at læse den igennem, for hvis jeg rent faktisk har været heldig at få 7, vil jeg ikke risikere at komme ned på 4...

På forhånd tak! 

Vedhæftet fil: Anna, SRP done_.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2016 af billykru1 (Slettet)

#0

Hej

Jeg er utilfreds over den SRP-karakter, som jeg er blevet tildelt. Jeg fik karakteren 7, men havde satset på at få 10, men inden jeg klager, vil jeg høre, om det kan betale sig...

Jeg vil blive rigtig glad for, hvis nogen gad tage sig den tid at læse den igennem, for hvis jeg rent faktisk har været heldig at få 7, vil jeg ikke risikere at komme ned på 4...

På forhånd tak! 

klage over hvad?, du fik 7. tag det dog? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2016 af Therk

Hvilke fag har du skrevet i? Hvilken læser har du skrevet det til: Lægmand eller fagperson?

Umiddelbart ser det ikke tosset ud. Jeg tror ikke du skal være bange for at få et 4-tal, men det ligner et solidt 7-tal, så jeg tror ikke du skal forvente meget mere. Svar evt. på ovenstående spørgsmål, så er det nemmere for folk at bedømme og bær in mente at jeg er kandidatstuderende på en, for din SRP, ikke-relevant uddannelse, så mit svar er muligvis ikke præcist.


Svar #3
25. februar 2016 af annahg (Slettet)

Jeg har skrevet i biologi og historie, begge på niveau A. Umiddelbart er det skrevet til en fagperson, eftersom både den lærer og censor opgaven er skrevet til kender til historie/biologi generelt. Dog havde jeg en biologimentor tilknyttet opgaven, og dermed synes jeg det virker en smule underligt at ende med et 7-tal, da jeg ligger til 12 i historie...

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. februar 2016 af MaibritG

Jeg synes også, at der mangler ret centale oplysninger for at kunne komme med en vurdering: Hvilken fagkombination er der tale om og hvad siger din problemformulering helt præcist.

Mine umiddelbare tanker er, at der mangler en form for metaafsnit, der binder de to emnefelter (egenskaber - biologi? og racehygiejnen - samfundsfag?). For mig fremstår de som to separate felter frem for noget, der supplerer hinanden. Din opgave er fin, men i mine øjne er det ikke en 10-tals opgave.

Jeg er heller ikke den store fan af din kildeangivelse. Du spilder simpelthen for mange tegn ved at lave en nærmest litteraturliste-gengivelse (min egen litteraturliste i min SRP var dog ikke et hak bedre). Den slags kan jeg læse om i netop din litteraturliste. Et eksempel:

Skadhede, Thomas, Selchau, Kirsten, B. Lytzen, Charlotte og Lauritzen, Torben: Yubio, Yubio I/S, 2013 s. 756-757

Det bør måske omskrives til:

DNA-mutationer kan skabe ændringer i allelerne, så barnet ændrer sig yderligere, da genet ændres (Skaldhede et al. 2013: 756-757).

ELLER:

10 Skaldhede et al. 2013: 756-757
11 Ibid.: 813

Eksemplet er hentet fra side 9 i din SRP. Bemærk dog, at jeg ikke tænker, at din kildeangivelse er problematisk eller toneangivende for dit 7-tal.

Hvor er det præcist, at du tænker at der er sket en fejlbedømmelse af din opgave ift. et 10-tal kontra et 7-tal? Især det spørgsmål skal du have styr på, hvis du ønsker at indgive en klage. Klagen skal jo ikke være baseret på brok eller en følelse af, at du føler dig uretfærdigt behandlet, men en faglig argumentation for hvor fejlene ligger.

Har du snakket min din vejleder omkring karaktergivningen - og er din vejleder enig i, at du bør klage? Det gør det i hvert fald nemmere at kunne formulere en eventuel klage, hvis din vejleder dels har gennemgået din opgaves styrker og svagheder, dels er enig med dig i, at opgaven bør ligge til et 10-tal i stedet for 7.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #5
25. februar 2016 af annahg (Slettet)

I forhold til den seperation af hhv biologi og historie i de to spørgsmål vil jeg give dig ret i, men mine tilknyttede vejledere sagde, at jeg netop skulle separere det...
Jeg gik karakteren i går, så har endnu ikke haft mulighed for at snakke med mine vejledere endnu

Brugbart svar (0)

Svar #6
25. februar 2016 af MaibritG

Jeg gik karakteren i går, så har endnu ikke haft mulighed for at snakke med mine vejledere endnu

Så vil mit råd i første omgang være at kontakte dine vejledere omkring hvad de mener om karaktergivningen (er de enige med censor). 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #7
25. februar 2016 af annahg (Slettet)

Det vil jeg gøre, tak for svar :)
Er der evt nogen man kan henvende sig til udover sine vejledere, hvis man vil have opgaven vurderet?

Brugbart svar (0)

Svar #8
25. februar 2016 af MaibritG

Er der evt nogen man kan henvende sig til udover sine vejledere, hvis man vil have opgaven vurderet?

Ikke umiddelbart. Du kan da altid betale for at få din SRP vurderet af andre ift. opgavens styrker og svagheder som du eventuelt kan bruge til at formulere en klage over karakteren. Der er dog ingen garantier for at klagen vil gå igennem eller føre til en højere karakter. Husk også at medhold i en klage også kan medføre en lavere karakter.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #9
28. februar 2016 af Studscientpol (Slettet)

#0

Start med at få en begrundelse fra din lærere. Hvis du er enig med dig i, at censoren har været streng, skal de nok sige det inddirekte :)


Skriv et svar til: Utilfreds over SRP-karakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.