Bioteknologi

Osmotisk tryk

07. marts 2016 af Arkimedesanton - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg ved godt, at osmose er diffusionen af vand. Jeg forstår bare ikke hvad der skaber et osmotisk tryk i en celle? Forklar på helt pædagogisk måde med terminologi.


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. marts 2016 af JulieW99

Taget fra mine notater:

Ved forskel af et opløst stofs koncentration på hver side af en semipermeabel membran, opstår osmose.  Osmose er diffusion af vand igennem semipermeable membraner. Processen kan foregå i både levende og døde organismer.

De semipermeable membraner er uigennemtrængelige for større molekyler og ioner, såsom salt og sukker, men gennemtrængelige mindre molekyler og ioner. Når osmose opstår vil vandet diffundere igennem membranerne mellem to celler, for at udligne koncentrationsforskellen, så koncentrationen af saltet er ens på hver side.

Diffundere for meget vand, vil der opstå et osmotisk tryk i cellen. Det osmotiske tryks størrelse afhænger  af, hvor stor forskel der er på saltkoncentrationen. Når det osmotiske tryk opstår, kan cellen risikere at springe.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Osmotisk tryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.