Kemi

Hjælp til beregning af molarmasse og stofmængde

05. maj 2016 af annahansen2 - Niveau: C-niveau

Jeg skal finde ud af hvilken gas lightergas består af. Dette kan jeg gøre ud fra først at beregne stofmængde og derefter Molarmasse.(se vedhæftet skema med tal)

Stofmængde: n=(P·V)/(R·T) = (985,4719·0,35)/(0,08314·296,15)=14 mol

Herefter beregner jeg molarmassen: M=m/n = 15,56/14 = 1,1. 

Denne molarmasse passer hverken med Methan (16,4 g/mol), Ethan (30,7 g/mol), Propan (44,1 g/mol), Butan (58,12 g/mol) eller Pentan (72,15 g/mol). 

Hvad gør jeg forkert? siden min molarmasse ikke passer med nogle af stofferne overfor.

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2016 af ChemistryIsKey

Jeg kan se to fejl i dine udregninger.

Jeg ved ikke, hvor du har fået trykket fra i din idealgasligning, men den burde sættes til 1 atm eller 1.013 bar, da du laver forsøget ved almindelig atmosfærisk tryk.

Din masse er desuden forkert. Lige nu har du brugt massen af den tomme lighter, men du skal bruge massen af lightergassen, hvilket du har fundet til 0.68 g (Forskellen i masse mellem den fyldte og tomme lighter).

Med de ændringer, får du en stofmængde på;

     n = (p * V) / (R * T) = (1.013 bar * 0.350 L) / (0.08314 L*bar/mol*K * 296.15 K) = 0.0144 mol

Og den molare masse er så (Med den korrekte masse!);

     M = m / n = 0.68 g / 0.0144 mol = 47.2 g/mol

På baggrund af dit forsøg, tyder det altså på, at gassen primært indeholder propan. Der vil selvfølgelig være en afvigelse i de molare masser både pga. at lightergassen formentlig i mere eller mindre grad er en blanding af forskellige gasser og eventuelle fejlkilder, som vedrører forsøget (Fx blev lighteren fuldstændigt tømt? Er voluminet af gassen helt præcist? Varierede temperaturen under forsøget? osv osv).

:)


Svar #2
07. maj 2016 af annahansen2

#1 mange tak for hjælpen :) 


Skriv et svar til: Hjælp til beregning af molarmasse og stofmængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.