Andre fag

Definition af årskarakterer?

19. maj 2016 af Anonym1223 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg søger en egentlig defination af årskarakterer. Jeg er blevet i tvivl om hvorvidt årskaraktererene gives for ens gennemsnitlige præstation i løbet af året eller om årskaraktererne kun er udtryk for ens præstation i tidsrummet mellem 2. standpunktskarakterer og årskaraktererne.

Jeg har nemlig i samfundsfag fået 7 for alle mine samfundsfagsaflevering på nær den sidste aflevering, som også er den eneste aflevering i tidsrummet mellem 2. standpunktskarakterer og årskaraktererne. I den sidste aflevering fik jeg 4. Hvad mener I at jeg kan forvente?


Svar #1
19. maj 2016 af Anonym1223 (Slettet)

Ingen der kan/vil svare mig?


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. maj 2016 af sjls

Årskaraktererne fungerer typisk som en "rigtig" standpunkt. I modsætning til 1. og 2. standpunkt, hvor lærerne godt kan finde på at give en karakter lavere for fx at motivere, vil årskaraktererne mere afspejle din reelle karakter, og årskaraktererne er derfor oftest en smule højere end standpunkt.

Det vil altså højst sandsynligt være din præstation siden sidste standpunkt.
Det gøres på den måde, så man ikke kan få topkarakterer i starten af året og undgå at lave noget tilstrækkeligt resten af året og så stadig få en ordentlig karakter. Det fungerer selvfølgelig også omvendt, så hvis man i starten af året har klaret det dårligt, er der plads til, at man kan nå at forbedre sig og få en bedre årskarakter. 
Jeg kan dog ikke svare dig, hvad du skal regne med, fordi jeg er ret sikker på, din lærer ikke kun går ud fra én skriftlig aflevering. Din mundtlige præstation i timerne har også stor indflydelse, så hvis den har været tilstrækkelig god, tror jeg ikke du skal være så bekymret, men hvis du derimod næsten ikke har sagt noget (eller i hvert fald noget fornuftigt), tror jeg godt, du kan få 4.


Svar #3
19. maj 2016 af Anonym1223 (Slettet)

Tak for svaret

Jeg har fået 7 i samfundsfag skriftligt i både 1. og 2. standpunkt. Det ville give mest mening hvis årskaraktererne afspejler ens samlede præstation gennem hele året. Det vil sige at hvis jeg indtil anden standpunkt kun havde lavet samfundsfagsopgaver der alle sammen var 02 værd, og jeg så ved den sidste opgave inden årskaraktererne fik 7, ville jeg så få 7 i årskarakterer. Der er nok ikke andet for end at vente på at vi får årskarakterne at vide.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. maj 2016 af mette48

  Årskaraktererne er standpunktskarakterer ved årets afslutning.

Hvor sjls har sine "erfaringer" fra ved jeg ikke, og dem må hun selv stå inde for (allerede nu inden den første årskarakter er givet)


Svar #5
19. maj 2016 af Anonym1223 (Slettet)

#4

Det vil sige at det udelukkende er ens præstation fra anden standpunkt der bliver bedømt ved årskaraktererne?


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. maj 2016 af sjls

#4 Alt det, jeg siger, baserer jeg på, hvad mine lærere har sagt. Det kan jo være anderledes på andre skoler, men jeg har jo netop skrevet, at årskaraktererne er standpunktskarakterer ved årets afslutning, så vi er vel enige? ;)


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. maj 2016 af Skaljeglavedinelektier

Principelt ja, men der tages nok stilling til hele året, hvis der er tale om et afsluttende fag. 


Svar #8
19. maj 2016 af Anonym1223 (Slettet)

Tak for svarene allesammen.

Der er ikke tale om et afsluttende fag da jeg kun går i 1.g og har samf på A-niveau, så det gør ikke det store, hvis jeg kun får 4. Det mest irreterende er at vi fik en opgave for efter karaktergivningsfristen som jeg fik 7 for. Der er ikke andet for end at vente og se.


Skriv et svar til: Definition af årskarakterer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.