Biologi

Hvilket mirkoskop?

22. maj 2016 af viggasls - Niveau: 9. klasse

Hej Alle Sammen :)

Jeg er meget interesseret i celler og jeg leder derfor efter et mikroskop som er som er stærkt nok til at jeg kan se cellerne. Jeg har har et mirkoskop i forvejen, men det er ikke stærkt nok. 

Mikroskoper er en dyr ting, derfor vil jeg ikke vælge det forkerte. Det kunne være super fedt hvis det ikke var dyrere end 2500kr, og at der var et USB stik med så man kan få billeder over på computeren. 

Nogle der har et bud på et godt mikroskop?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2016 af DrNielsen

Prøv at kigge på mærket Leica. Det bruger vi på lægestudiet. Hvis du skal have et mikroskop af nogenlunde kvalitet, tror jeg umiddelbart du skal hæve budgettet :-)


Svar #2
22. maj 2016 af viggasls

Okay, men hvor meget 'X' skal den kunne zoome for at man kan se på celler? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. maj 2016 af DrNielsen

Det er jo afhængigt af hvor store du vil have cellerne. Som udgangspunkt er x40 nok. Mindre forstørrelser er godt til at danne overblik over præparatet :-)

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. maj 2016 af MSkousen

husk at der er 10 gange i okularet så det bliver 400 ialt 


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2016 af DrNielsen

Korrekt - men angivet til 40 på linsen ;)


Svar #6
23. maj 2016 af viggasls

Så hvis man skal skære det ud i pap, skal jeg lede efter et mirkoskop som kan zoome 40x. Jeg fandt fx dette her (jeg gad godt at finde et Leica), men ville dette her kunne virke? 

http://kikkertgrossisten.dk/product/bresser-biorit-40x-1280x-836/


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. maj 2016 af DrNielsen

Umiddelbart ja - men jeg er overhovedet ikke ekspert. Jeg har bar erfaring fra mit studie. Det lader til at være af tilforladelig kvalitet. Vær dog opmærksom på at der kun er et okkular :-)


Skriv et svar til: Hvilket mirkoskop?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.