Fysik

Beregn modstand i ledningssystemet

29. maj 2016 af Danielkl (Slettet) - Niveau: A-niveau
Er der nogen der kan hjælpe
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. maj 2016 af hesch (Slettet)

Er du enig i, at den samlede lederlængde = 68 m ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. maj 2016 af hesch (Slettet)

I de 2+8+18+2 meter må ledningen indeholde en fase og en nulleder ( 2 ledere ).

I de 4 meter, der er en forbindelse mellem et trækdåse og kontakten, er der to faseledere ( 2 ledere ).

Så lederlængden må være 2 * 34 meter = 68 meter, eller ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. maj 2016 af hesch (Slettet)

Nå, så blev "røret klappet på"!

Var det et facit, du var ude efter?


Svar #4
30. maj 2016 af Danielkl (Slettet)

Ja det var, undskyld jeg blev smidt af og kunne ikke logge på igen.
Det er hele opgaven jeg er i tvivl om, så er ikke klar over hvor lang ledningen egentlig er, men jeg gætter på 2+8+4+18+2 meter?

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. maj 2016 af hesch (Slettet)

2+8+4+18+2 meter er den ledningslængde du skal anvende, når installationen skal laves.

Du skal beregne modstanden i ledningen lederne, som strømmen skal passere.

Dit vedhæftede diagram, kaldes et 1-strengs-diagram, fordi en ledning med et antal ledere tegnes som een streng. Men strømmen skal jo kunne løbe hen til lampen og retur. Hertil skal bruges to ledere. Fremløbsstrømmen og returstrømmen kan ikke anvende den samme leder, det virker ikke.

Du må prøve at tegne et fler-strengs-diagram, således at kredsløbet virker. Se herudfra hvor mange meter leder strømmen skal passere på sin vej gennem kredsløbet.

Du bør have en interesse i at kunne forstå hvordan tingene virker. At bruge tid på at komme frem til et facit uden at forstå, er spild af tid.

Hvordan du vil administrere din tid, må du selv om, men min tid skal du ikke spilde.

PS:  Facit er 12


Skriv et svar til: Beregn modstand i ledningssystemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.