Matematik

Matematik mundtlig eksamen beviser

02. juni 2016 af Vaksersød (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg er ved at forberede til min mundtlige eksamen i Mat B.

Jeg er ved at se på nogle beviser, bl.a. for cosinusrelationerne.

Når man skal føre et bevis, skal man så gøre det på den måde, at man står og skriver det hele op på tavlen. Dvs. man skal huske alt det der sker i hovedet.

Eller må man gerne have beviset på et stykke papir eller i et powerpoint og så forklare derudfra?

Er det snyd hvis tegningerne er i powerpointet og beviset står der, men man så bare forklarer beviset, uden selv at skrive det op.

Jeg skal op på mandag og jeg synes det er ret svært at nå at lære alle de beviser udenad. Tro mig jeg har prøvet, og jeg har også lært nogen udenad.

Mvh. Mai.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2016 af peter lind

Du skal altså ikke regne med, at du blot kan læse op fra et stykke papir. Jeg vil anbefale dig at lære den grundliggende metode eller bevisgang og så ellers foretage de nødvendige udregninger, når du står ved tavlen


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2016 af Sfeldt (Slettet)

Det kan faktisk ende med en dumpekarakter, hvis du bare står og skriver beviset af fra et stykke papir. Du skal øve dig i, hvilke matematiske principper du skal bruge og i hvilken rækkefølge, for at bevise noget.

Cosinusrelationen f.eks. kan du bevise, hvis du tegner en vilkårlig trekant ABC op, hvor du tegner højden fra B og kalder skæringspunkt med højden og grundlinje for D. Så kalder du AD for x og AC for b-x. Det eneste du så skal gøre for at bevise cosinusrelationen er at opstille pythagoras for begge retvinklede trekanter, substituere lidt, reducere lidt, bytte lidt rundt og vupti, har du bevist cosinusrelationen. Du skal hele tiden forklare hvad du gør og hvorfor mens du skriver på tavlen.   

Du må godt have nogle stikord stående på et stykke papir og du må godt kigge en gang imellem, hvis du lige mister tråden, men ikke alt for tit.  


Skriv et svar til: Matematik mundtlig eksamen beviser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.