Almen studieforberedelse (AT)

Gini-koefficient - Metoder i Matematik - AT eksamen i 3.g (Grænser om ULIGHED)

15. juni 2016 af 4NonViolence (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg skal til eksamen i AT i morgen, og mit emne er grænser for ulighed, hvor jeg skriver i matematik og samfundfsfag.

Det eneste jeg ikke har styr på er metoderne i matematik..

I matematik har jeg udregnet gini-koefficienten og lavet nogle modeller, der viser sammenhængen mellem gini-koefficient og BNP (ulighed og vækst).

I udregningen af gini-koefficienten har jeg brugt 2 metoder. En hvor jeg laver en sumkurve og finder gini-koefficienten ved at regne arealet af trapezerne. Og så har jeg brugt en metode, hvor jeg laver en regression og bruge det bestemte integrale til at finde gini-koefficienten. Hvad skal jeg kalde de her metoder, jeg har brugt her? (har slet ikke styr på det dér induktiv og deduktiv osv)

Og er det med at jeg har lavet nogle modeller der viser en sammenhæng mellem ulighed og vækst, kan jeg bare kalde den metode matematisk modellering?

Og er der måske nogle der kan linke mig til noget tekst omkring matematiske metoder?

Hvis bare du kan svare på en af spørgsmålene, vil jeg blive meget glad!

På forhånd mange tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Gini-koefficient - Metoder i Matematik - AT eksamen i 3.g (Grænser om ULIGHED)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.