Matematik
Hjælp til at regne med x og y
Jeg er ny både her og på læreuddannelsen. Det er 20 år siden jeg har været på skolebænken sidst, så jeg føler mig helt seriøst rusten.
Vi har problemregning..har lagt ud med klassikeren "Bennys badekar" og jeg følte mig lidt på et sidespor, da opgaven var betegnet som "nem"
Hvor og hvordan kan jeg få mit hovede omstillet til problemregning igen, for det havde jeg ret godt styr på, dengang for 20 år siden, men det er som om det er forsvundet.
Hvis jeg fx stiller flg ligning op, kan nogen så forklare mig, så tykt udskåret i pap, som muligt, hvordan jeg stiller opgaven an og hvorfor? :)
Jeg arbejder godt med at kunne "se ting for mig" fremfor bare at se et resultat. Jeg lærer intet af et resultat, med mindre jeg selv kan øve mig og så en dag finde den røde tråd :)
1/6x5=4/3
Dette var en opgave vi kørte i Microsoft Mathematics og jeg kan sagtens smide det ind og finde resultatet, men kloger er jeg jo ikke blevet.
Håber der sidder nogle talstærke mennesker, der kan hjælpe :)
PS. Om det hører til 8. klassetrin eller yngre er ikke vigtigt, men blot betydnoingen og forståellsen af regnestykket :)
Svar #1
25. august 2016 af LilanKahn (Slettet)
Hvad mener du helt præcist med x og y, er det hvordan man bruger dem som en funktion fx y=30*45*x eller mere noget at 5x/7=19 ?
Svar #2
25. august 2016 af Capion1
Det er angiveligt denne opgave, du vil have forklaring til løsningen på:
Badekarret kan fyldes fra den varme hane på 6 min og fra den kolde hane på 5 min.
Hvis bundproppen tages op, tømmes karret på 3 min.
Hvor lang tid tager det at fylde karret med begge haner løbende og bundproppen taget op?
Svar #3
25. august 2016 af LilanKahn (Slettet)
#2
Hvis det er den opgave så skal det omskrives til brøker.
så skal der findes en fælles nævner 30 passer godt
Så med begge haner og proppen oppe giver det et fyldt kar efter 30 minuter..
Svar #4
25. august 2016 af Nina75
Mit problem består simpelthen i, at jeg ikke kan huske hvordan man regner brøkerne ud..altså "man vil gerne samle x på den ene side af = osv osv og til sidst har man et resultat, hvo x=?
Gange, dividere, flytte på tallene i ligningen, så jeg får et resultat, der rent faktisk er rigtigt :)
Ja, det er præcis den opgave bl. a. og nu har vi idag arbejdet med et par ligninger mere.
Jeg kan godt stille spørgsmålet op, som fx
1 kuglepen og 7 blyanter koster 33,-
5 kuglepenne og 2 blyanter koster også 33 kr.
x=kuglepen, y=blyant
x+7y=33 og 5x+2y=33
Så sidder jeg fast.
Svar #6
25. august 2016 af LilanKahn (Slettet)
Okay bare lige for at tage dit eksempel.
Når man har sådan en opgave har man et par løsnings mugligheder de mest kendte er substitution og ligestore koefficenter.
Hvis man bruger substitution ville man gøre det sådan her:
Det sætter man så ind på y's plads i den anden ligning
Så vender vi tilbage til og sætter x ind
Så for at teste om vi har gjort det orden
og
Hvis du vil vidre mere om 2 ligninger med 2 ubekendte er der en masse materiale jeg sveder formeget til at skrive mere lige nu.
Svar #7
25. august 2016 af mette48
Du vil det hele på en gang. Fokuser på et emne af gangen.Du skriver du er god til at "se tingene" så benyt dig af det, når du skal løse ligninger.
Betrakt ligningen som en vægtstang. Det der står på venstre side af = har samme værdi som det der står på højre side. Du kan lægge lige meget til på begge sider, = gælder stadig. Hvis du trækker lige meget fra på begge sider har de to sider stadig samme værdi og hvis du gangen eller deler med samme tal på begge sider er værdien på de to sider stadig lige store.
Gør det til en god vane at notere ved siden af udregningerne, hvad du har gjort.
Et eksembel
ligning a) x+7y=33
ligning b) 5x+2y=33
a) x+7y=33 trækker 7y fra på begge sider
a) x+7y-7y=33-7y trækker sammen
a) x=33-7y x=33-7y indsættes i b
b) 5x+2y=33
5*(33-7y)+2y=33 ganger ind i parentesen
165-35y+2y=33 reducerer
165-33y=33 lægger 33y til og trækker 33 fra
165-33y+33y-33=33+33y-33 reducerer
132=33y deler med 33
4=y henter a) frem igen
a) x=33-7y indsætter y=4
x=33-7*4
x=33-28=5
Det eksembel du selv har skrevet er 2 ligninger med 2 ubekendte. Hvis du ikke er sikker på hvordan man løser ligninger med 1 ubekendt (hvis du har haft en ældre lærer for 20 år siden har du nok lært at "flytte over på den anden side "og at "gange over kors". Det gør man ikke mere.)
Ved ligninger med brøker er det nemmeste at starte med at gange alle led med brøkernes fællesnævner og derefter forkorte de steder hvor det er muligt.
Skriv et svar til: Hjælp til at regne med x og y
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.